C.F. Møller Architects ger form åt visionen om en ny mediastad i Danmark


2022-06-28

Visionsbild över Media City Odense.
Bild: C.F. Møller Architects
Visionsbild över Media City Odense.

TV 2 Danmark, Jysk Fynske Medier, SDU, TV 2 Fyn och Media City Odense (MCO) har undertecknat en avsiktsförklaring med DSB Ejendomsutveckling om att skapa en mediastad i Odense. Den första fasen av den nya mediastaden, som enligt visionen för projektet ska vara klar i början av 2026, kommer att sätta nya standarder för innovation och samarbete, och utgöra ramen för världens bästa arbetsplats.

Partnerna bakom Media City Odense har under en längre tid undersökt möjligheterna att skapa ett fysiskt Media City Odense med en samling medie-, teknik- och utbildningsinstitutioner. I detta sammanhang har medieklustret en dialog med DSB Ejendomsutveckling (DSB EU), som äger marken intill Kvægtorvet, där TV 2 Danmark ligger, vid järnvägslinjen i Odense. Detta samarbete kulminerar nu i en avsiktsförklaring, vilket öppnar vägen för DSB EU att söka en investerare som kan bli partner i byggprocessen och föra projektet in i nästa fas.

– Vi har sett fram emot att presentera vår vision om ett fysiskt Media City Odense. Det kommer att ta klustersamarbetet till en helt ny nivå och ge alla deltagande företag och institutioner ett enormt försprång när det gäller rekrytering och utveckling, säger Anne Dyrehauge, CEO för Media City Odense.


Världens bästa mediekluster
Ambitionen är att bli Danmarks ledande mediekluster och skapa förutsättningar för världens bästa arbetsplats. Dessutom är målet att skapa en ny grön stadsdel som är förankrad i Odenses identitet. Byggnaden måste vara märkbart hållbar och inte minst framtidssäker, så att den är flexibel när företagen växer och förändras.

C.F. Møller Architects är knutna till projektet och har utvecklat en vision för det fysiska ramverket och de första preliminära skisserna för byggnaden, som kommer att rymma både traditionella medieföretag och det omgivande ekosystemet, till exempel teknikföretag, marknadsföring/kommunikation, film, spelutvecklare och utbildningsinstitutioner. Huset har potential att rymma mer än 40 000 m2 och det är en viktig parameter för partnerna i MCO att det kommer finnas utrymme för företag av alla storlekar, inklusive mindre nystartade företag.

– Media City Odense är en fantastisk vision som vi gärna bidrar till att förverkliga och ge fysisk form åt. Potentialen är verkligen stor, både för användare och besökare, och skapar helt nya och unika samhällen och yrkesmiljöer i nya gröna och hållbara miljöer. Projektet är lokalt och naturligt förankrat i stadens centrum. Vi har fokuserat på att skapa en ram för utvecklingen av en social, rumslig och yrkesmässig dynamik som ger en mycket speciell identitet med både nationell och internationell betydelse, säger Michael Kruse, partner och arkitekt på C.F. Møller Architects.

Projektet är inspirerat av Media City Bergen i Norge, där många av Norges viktigaste medieaktörer är samlade under samma tak. Erfarenheten från Bergen visar att synergieffekterna av att flytta ihop är stora, både när det gäller produktion och ökad rekrytering.


Källa: C.F. Møller Architects