”Det här med papper, det fattar ju alla att det är förlegat”


2022-08-02

Bild: Bygglet

Bild: Bygglet

Att arbeta som hantverkare och samtidigt ha koll på hur branschen digitaliseras, det är inte helt lätt! Vi fick chansen att träffa Martin Söderqvist, VD på målerifirman Roller Boys Måleri under vårt event- Bygg[R]evolution 2022. Där berättade han mer om hur de använde digitaliseringen för att tredubbla omsättningen på fem år!

Hela denna text är ett meddelande från en av våra annonsörer.

Martin arbetade tidigare som internationell skidfotograf och var en riktig skidentusiast. Nu siktar han på att med hjälp av digitaliseringen, sina tidigare erfarenheter och sina medarbetare göra Roller Boys Måleri till ett rikstäckande modernt måleri.


Startade 2013 och är idag närmare 160 anställda
– Vi har vuxit kraftigt under de här 8 åren, vi räknar med att ha en omsättning på ungefär tvåhundra miljoner i år vilket känns hisnande men roligt, berättade Martin under eventet. Vi satsar mycket på våra medarbetare och på digitalisering.

“Rollerboys har varit digitalt från dag ett”
Vi använder vår hemsida på ett kreativt sätt. Eftersom jag är fotograf, så fotograferar jag medarbetarna så vi har porträtt på alla målare. Sedan skriver jag en text om varje person. På det sättet lyfter vi fram våra medarbetare.

Det är jätteviktigt, då det är de som gör jobbet. Vi bygger varumärket långsiktigt, ett modernt företag som är digitalt och där medarbetare får blomstra.


Skalar upp företaget med digitala verktyg
“Vi arbetar ju fysiskt, men vi använder digitala verktyg för att skala upp företaget.”

– För oss är det viktigt med dokumentation. Till exempel när vi behöver göra ett tilläggsarbete, då skickar vi ut en digital avisering med en länk för acceptans av beställaren. Beställaren accepterar och vi kan påbörja arbetet, målarna registrerar timmarna digitalt i mobilen. Vi kan skicka ett komplett fakturaunderlag till vår beställare innan vi fakturerar. Det säkerställer betalningen och det vet alla att det är jätteviktigt att få betalt för de jobb vi gör.

“Det här med papper, det fattar ju alla att det är förlegat”


Liknande sätt som tidigare men mycket mer effektiva
– Den digitala utvecklingen möjliggör för oss att jobba på liknande sätt och kunna vara mer effektiva! Det är lättare för alla att jobba på ett liknande sätt om vi har digitala processer som fungerar på samma vis i varje stad där vi etablerar oss. Vi applicerar samma processer överallt, vilket innebär att målarna registrerar sin tid, vi får fakturaunderlag, vi skickar ut det vi fakturerar, vi får betalt.

“Vi kommer att göra Sverige snyggare helt enkelt.”


Gör som Rollerboys- skaffa bygglet!
Bygglet grundar sig på en enkel idé: det ska inte vara ett projekt att driva projekt. Företag inom bygg och entreprenad ska få ägna sig åt det som de är bra på.

Bygglet är utvecklat för att vara marknadens smidigaste projektverktyg där du kan samla allt på ett ställe och därmed spara både pengar och tid.

Boka en kostnadsfri demo för att ta reda på mer om hur Bygglet kan hjälpa dig i vardagen!

Boka demo här!


Källa: Bygglet