Ny branschstandard för personalutrymmen i byggbranschen


2022-09-22

Ulf Kvarnström, arbetsmiljöansvarig Byggnads.
Bild: Byggnads
Ulf Kvarnström, arbetsmiljöansvarig Byggnads.

Fackförbund och arbetsgivare i byggbranschen har enats om en ny branschstandard för personalutrymmen vid tillfälliga arbetsplatser. Bland annat ska det finnas avskilda duschar och omklädningsrum, ett krav som Byggnads drivit länge.

Byggbranschen har tagit fram en ny skrift med regler för tillfälliga personalutrymmen. Bland annat har utformningen av hygienutrymmen skärpts, något som Byggnads länge efterfrågat.

– En bodetablering ska ha alla de grundläggande funktioner som resten av arbetsmarknaden ser som självklart. Att alla ska kunna byta om och duscha i fred är en förutsättning för att byggbranschen ska vara en attraktiv bransch, och för att både män och kvinnor ska trivas på sin arbetsplats, säger Ulf Kvarnström, arbetsmiljöansvarig på Byggnads.

Förutsättningarna för bland annat måltider och hygien kan se vitt skilda ut beroende på vilken byggarbetsplats man besöker. Nu specificeras vad som krävs av en ny bodetablering:

• Måltider ska kunna intas i ett särskilt matrum eller matutrymme. Detta ska ha sittplatser med ryggstöd vid ett matbord med god plats för alla som äter samtidigt.
• Omklädningsrum ska vara skilda för män och kvinnor om de behöver använda dessa samtidigt.
• Planeringen av de tillfälliga personalutrymmena ska göras så att det finns avskiljbara utrymmen för tvätt och ombyte.

Skriften är framtagen av Byggbranschens centrala arbetsmiljöråd (BCA), där parterna Byggnads, Seko, Ledarna och Byggföretagen medverkar. Den bygger i huvudsak på Arbetsmiljöverkets regler och kollektivavtalade överenskommelser mellan parterna.

Ytterst är det en fråga för varje arbetsgivare att säkerställa att den egna personalen har tillgång till utrymmen som uppfyller kraven.


Källa: Byggnads