Med dubbla lotsar ökar trafiksäkerheten samtidigt som trafiken kan flyta på med minimerade förseningar vid beläggningsarbetet mellan Håknäs och Hörnefors.
Under sommaren fortsätter arbetet med att lägga ny asfalt på E4 söder om Umeå. Den 15 kilometer långa sträckan trafikeras av 6000 fordon varje dag.
- I den här typen av uppdrag är det trafikregleringen som är den stora utmaningen. Förutom trafikanordningar så väljer vi att använda trafiklotsar. Det är ett bra sätt att öka säkerheten både för trafikanter och för oss som arbetar ute på vägen, säger B-O Forsberg, Svevia.
För att minimera förseningarna så använder Svevia dubbla väglotsar som kör från båda håll samtidigt för att undvika att det bildas alltför långa köer på vardera sidan om vägarbetet.
- Med lotsar får trafikanterna vägledning förbi arbetet och gör färre misstag och de som arbetar på vägen har lättare att förhålla sig till passerande trafik när det sker organiserat.
Sträckan ska få ett helt nytt slitlager och är en fortsättning på den standardhöjning av beläggningen som utfördes under förra sommaren mellan Hörnefors och Ansmark.
- Slitlagret är den översta ytan på vägen. Den som slits av trafik, dubbdäck och nederbörd. För att byta ut slitlagret fräser vi upp den gamla asfalten, bearbetar och jämnar till vägytan och lägger sedan på nya lager av asfalt.
Den gamla asfalten som fräses upp sparas och återvinns i andra vägprojekt. I detta fall blandas 15 000 ton i ett ångturboverk och läggs på väg 514
Projektet med ny asfalt på E4 pågår och beräknas vara avslutat under juli. Kontraktet är värt 25 miljoner kronor.
Källa: Svevia