Facebook
Instagram

Den nya bron över Skellefteälven tar form


2018-09-18

Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.
Bild: Skellefteå kommun
Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.

Arbetet med den nya bron i centrala Skellefteå går framåt. Skellefteå kommun förbereder ansökan till mark- och miljödomstolen om att få bygga i vattnet.

Som en viktig del i att förbättra trafikflödet i Skellefteå, när resandet både inom och till och från staden ökar, planeras bygget av en ny bro. Idag har delar av den blivande konstruktionen fastställts i tekniska nämnden. Det är ett av de underlag som behövs för att få tillstånd för bygget.

– Glad att arbetet går enligt plan. Bron behövs i ett snabbt växande Skellefteå, säger tekniska nämndens ordförande Ola Burström.

Den nya bron föreslås bli en så kallad hängverksbro, en traditionell konstruktion med tydlig form. Det kan bli en kombination av spetsiga bågar i trä och tvärbalkar stål. Bron kommer att bli 400 meter lång med sju stöd i älven. Den dimensioneras och utformas för bil, buss, cykel och gående.

– Det viktiga för oss har varit att hitta lösningar som påverkar miljön så lite som möjligt, parallellt med vad som är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt. Att den kan komma att bli en modern version av Sveriges äldsta träbro, Lejonsströmsbron, ser vi som en bonus, säger funktionschef Karin Degerfeldt vid Skellefteå kommun.

Nu när konstruktionen är fastställd kan Skellefteå kommun utföra de kompletterande undersökningarna som behövs för att säkerställa grunden i vattnet, som också ska bifogas ansökan. Därtill hör även de naturvärdesinventeringar som gjorts både på land och i vatten och de beräkningar som gjorts av flöden och vattennivåer.

Komplett ansökan om vattenverksamhet planeras att lämnas in till mark- och miljödomstolen innan årsskiftet. Byggstart för bron är preliminärt år 2020.

Hängverksbron som presenteras visar inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen utifrån vad som efterfrågats i ansökan, det vill säga hur många brostöd som placeras i vattnet och spannet däremellan. Själva gestaltningen kommer att utföras av den totalentreprenad som utses under våren 2019.




Källa: Skellefteå kommun


Skriv ut



För två år sedan blev kommunen kontaktade av klass 1 A på Nyeds skola, som hade önskemål och idéer om en förbättrad trafiklösning. Snart är de verklighet. (Bilden är inte tagen i Molkom.)
För två år sedan blev kommunen kontaktade av klass 1 A på Nyeds skola, som hade önskemål och idéer om en förbättrad trafiklösning. Snart är de verklighet. (Bilden är inte tagen i Molkom.)

Barnens tips blir säkrare skolväg i Molkom

Det ska bli enklare och säkrare att ta sig fram med cykel i Molkom. För två år sedan presenterade en skolklass vid Nyeds skola förslag på hur det skulle kunna gå...

Läs mer
12 m långa pålar pressas ner i kanalbanken vid Norsholm.

Göta kanal står inför sin största renoveringsvinter på 200 år

Varje vinter pågår ett stort antal underhållsprojekt i och utmed Göta kanal...

Läs mer
Några olika förslag och idéer på hur det skulle kunna se ut när området runt Örebro södra byggs om.

Flera idéer om Örebro södras utveckling

Platsen vid Örebro södra är ett av Örebros mest strategiska lägen med...

Läs mer
Svevia bygger om väg 40 för bättre trafiksäkerhet. En utmaning i projektet är att leda om den intensiva pendeltrafiken.

Svevia bygger om trafikplats Hedentorp

För att öka trafiksäkerheten och minska köerna på väg 40 och vä...

Läs mer


Skanska projekterar tunnel och station i Sundbyberg och Solna

Skanska har tecknat ett avtal med Trafikverket om att arbeta fram förutsättningarna...

Läs mer

Skanska renoverar elektronik och mekanik på Madison Avenue Bridge

Skanska USA har tecknat avtal med New York City Department of Transportation (NYCDOT) för att...

Läs mer
Eduardo Epifanio, projektledare Göteborgs Hamn AB framför pålningspråmen som ska slå ner 1500 pålar i berget på botten i Arendalsviken.

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborgs hamn

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamns ytterhamnområde....

Läs mer
Visionsbild över Norrtälje hamn - Norrtälje stads nya framväxande stadsdel.

Norrtälje kommun sluter stort låneavtal med Nordiska investeringsbanken

Norrtälje kommun och Nordiska investeringsbanken har tecknat ett 25-årigt lå...

Läs mer

Unik elväg planeras på Gotland

Konsortiet ElectRoad, som har planer på att bygga världens första induktiva...

Läs mer


Skebäcksbron breddas för att öka trafiksäkerheten

Skebäcksbron breddas för att öka trafiksäkerheten och få plats med...

Läs mer


KONE får stororder – utrustar finska Västmetrons andra fas

KONE har vunnit en order gällande leverans av hissar och rulltrappor till andra fasen i ett av...

Läs mer

Skanska renoverar ikon i New York

Skanska har tecknat avtal med New York City Department of Transportation om att renovera den...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se