Den nya bron över Skellefteälven tar form


2018-09-18

Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.
Bild: Skellefteå kommun
Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.

Arbetet med den nya bron i centrala Skellefteå går framåt. Skellefteå kommun förbereder ansökan till mark- och miljödomstolen om att få bygga i vattnet.

Som en viktig del i att förbättra trafikflödet i Skellefteå, när resandet både inom och till och från staden ökar, planeras bygget av en ny bro. Idag har delar av den blivande konstruktionen fastställts i tekniska nämnden. Det är ett av de underlag som behövs för att få tillstånd för bygget.

– Glad att arbetet går enligt plan. Bron behövs i ett snabbt växande Skellefteå, säger tekniska nämndens ordförande Ola Burström.

Den nya bron föreslås bli en så kallad hängverksbro, en traditionell konstruktion med tydlig form. Det kan bli en kombination av spetsiga bågar i trä och tvärbalkar stål. Bron kommer att bli 400 meter lång med sju stöd i älven. Den dimensioneras och utformas för bil, buss, cykel och gående.

– Det viktiga för oss har varit att hitta lösningar som påverkar miljön så lite som möjligt, parallellt med vad som är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt. Att den kan komma att bli en modern version av Sveriges äldsta träbro, Lejonsströmsbron, ser vi som en bonus, säger funktionschef Karin Degerfeldt vid Skellefteå kommun.

Nu när konstruktionen är fastställd kan Skellefteå kommun utföra de kompletterande undersökningarna som behövs för att säkerställa grunden i vattnet, som också ska bifogas ansökan. Därtill hör även de naturvärdesinventeringar som gjorts både på land och i vatten och de beräkningar som gjorts av flöden och vattennivåer.

Komplett ansökan om vattenverksamhet planeras att lämnas in till mark- och miljödomstolen innan årsskiftet. Byggstart för bron är preliminärt år 2020.

Hängverksbron som presenteras visar inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen utifrån vad som efterfrågats i ansökan, det vill säga hur många brostöd som placeras i vattnet och spannet däremellan. Själva gestaltningen kommer att utföras av den totalentreprenad som utses under våren 2019.




Källa: Skellefteå kommun


Skriv ut





Staden som byggarbetsplats

Arbetet med ett av Sveriges största infrastrukturprojekt – Västlänken – har dragit igång i Göteborg. Ett par viktiga kuggar i maskineriet är Norconsults...

Läs mer

NCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbanan

<span>Arbetstunneln Robothöjden kommer att bli 180 meter lång och fungera som tillfartstunnel/servicetunnel när tunnelbanan till Barkarby är färdigställd.</span>

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana att...

Läs mer

Autonoma fordon kan göra storstäder renare och trafiken smidigare

NuMo biltunnel.

Världens storstäder står inför gigantiska utmaningar med köer, avgaser...

Läs mer
Nordic - office of architecture.

Ramboll utvecklar landmärke på Arlanda

Som en del i Swedavias utvecklingsprojekt av Arlanda har Ramboll fått i uppdrag att vara med...

Läs mer


Serneke får markanvisning kring Östertälje station

Kommunstyrelsen i Södertälje kommun har beslutat att tilldela markanvisning till Serneke...

Läs mer

Peab Asfalt får hederspris i Norge för bästa utförda asfaltjobbet

Lag Väst med Nicke Nilsson, Fredrik Alin, Therese Wahlman, Robert Hedman, Stefan Andersson och Martin Waern vilka fick årets hederspris för det bästa utförda asfaltjobbet i Norge 2018 vid årets Asfaltdag i Oslo.

Priset delades ut den 24 januari på Asfaltdagen och det är Norsk Asfaltforening och...

Läs mer
Tunnelbesökarna från vänster: Mattias Ytterberg, transportledare på Märsta Förenade, Jan Olson, ordförande Märsta Förenade, och Mathias Forsberg, Näringslivschef i Sigtuna.

Följ med ner i E4 Förbifart Stockholm!

E4 Förbifart Stockholm är ett av Europas största tunnelprojekt som just nu byggs...

Läs mer
Markvärme är ett effektivt hjälpmedel för att förhindra halkolyckor, öka tillgängligheten och minska behovet av renhållning vintertid.

Ökad säkerhet och komfort med vattenburen markvärme

Markvärme är ett effektivt hjälpmedel för att förhindra halkolyckor, ö...

Läs mer


Peab Asfalt vinner upphandling för 50 miljoner kronor

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen gällande underhållsbeläggningar till...

Läs mer
NCC bygger spårvagnsdepå i Lund.

Samarbete ger Lunds spårvagnar ny depå

På uppdrag av Lunds kommun och Region Skåne kommer NCC att bygga en spå...

Läs mer

Bravida skriver ytterligare kontrakt avseende Förbifart Stockholm

Trafikverket och Bravida har tecknat ett andra kontrakt gällande Förbifart Stockholm, ett...

Läs mer

Skanska bygger tunnel i Norge för cirka 640 miljoner kronor

Skanska Norge har tecknat avtal med Statens Vegevesen om att bygga en tunnel på E69 i...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se