Second life batterier – från pilot till affär


2021-05-20

Bild: Volvo

Pilotprojekt är ofta ett nödvändigt första steg för att ny teknik ska kunna utvecklas för en större marknad. Inom EU-projektet IRIS Smart Cities började Volvo undersöka om begagnade bussbatterier kunde användas som energilager i bostadshus. Nu har man skapat ett nytt affärsområde med fokus på bland annat att ge begagnade fordonsbatterier nytt liv.

Det var Johanneberg Science Park som kopplade ihop två av sina samarbetsprojekt - ElectriCity, som testkörde en elektrisk busslinje genom Göteborg och Positive Footprint Housing, där Riksbyggen planerade Sveriges mest hållbara flerbostadshus, Brf Viva - för att se om man kunde få synergier genom att använda batterier från bussar som energilagrar i byggnader. Ett demonstrationsprojekt föddes och skrevs in i ansökan till IRIS Smart Cites, ett EU-projekt där Johanneberg Science Park samordnar Göteborgs arbete för att utveckla smarta, hållbara lösningar för replikering i hela Europa.

– Detta är verkligen ett exempel på hur vi som science park kopplar ihop partners och projekt för att få så stor effekt som möjligt av olika innovationer. Målet är alltid att få pilotprojekten att ta nästa steg mot kommersialisering, replikering och export, säger Eva Pavic, projektledare med ansvar för IRIS Smart Cities på Johanneberg Science Park.

Sommaren 2018 installerades 14 batterier från de Volvoproducerade bussar som trafikerade ElectriCitys linje i ett specialbyggt rum i Riksbyggens nybyggda bostadskomplex Brf Viva. Att driva en buss kräver mycket batterikapacitet. Bussen behöver nå ända fram till hållplatsen, därför byts batterierna trots att de fortfarande har cirka 80 procent av sin kapacitet kvar. Den kapacitet som är kvar är mer än tillräckligt för energilagringsändamål, såsom lagring av solenergi i ett bostadshus.

– Projektet har varit så spännande och gett oss mycket kunskap om hur vi kan utveckla teknologin kring det som kallas second life batterier, säger Ylva Olofsson, systemdesigningenjör på Volvo GTT, Powertrain Engineering. Nästa steg vi tog handlade mer om affärsperspektivet.

I slutet av 2019 inledde Volvo ett samarbete med Stena Recyclings dotterbolag Batteryloop där bussbatterierna blir en del av ett cirkulärt affärsflöde. Batterierna installeras i till exempel byggnader eller laddplatser för elektrifierade fordon. Den första installationen gjordes i Stena Fastigheters bostadsområde Fyrklövern, där – precis som i Viva - återanvända bussbatterier lagrar energi från solpaneler på taket. Den el som lagras används sedan till allmänna utrymmen som tvättstugor och utomhusbelysning. När batterierna till slut är förbrukade även som energilagringsenheter förbinder sig Batteryloop till att de återvinns på ett säkert och miljövänligt sätt.

– Där vi i Viva-projektet äger hela systemet, levererar vi här batterierna till Batteryloop, som sedan ansvarar för den fortsatta installationen. Det är ett avtal som sparar naturresurser, men det har också en affärspotential för Volvo och detta är en viktig del för att skala upp konceptet och få större genomslag, säger Stefan Widlund, City Mobility Director på Volvo Bussar.

Avtalet med Batteryloop omfattar alla batterier för helt eldrivna bussar som Volvo ansvarar för. Hittills rullar de flesta av dessa bussar i Europa men antalet förväntas öka globalt. När tillgången på använda bussbatterier ökar, ökar även intresset för potentialen i att ge dessa batterier ett nytt, andra liv. Därför lanserade Volvo Group det nya affärsområdet Volvo Energy i början av 2021. I ett pressmeddelande meddelar Volvokoncernen att ”Volvo Energy kommer att stärka affärsflödet av batterier över livscykeln såväl som kunderbjudandet av laddningsinfrastruktur.”

– Forskningsprojektet i Viva låg till grund för att vi tog nästa steg med Stena och Batteryloop. Det tredje steget in i ett nytt affärsområde är bevis för de höga förväntningar som finns på den kommersiella potentialen i second life batterier, säger Stefan Widlund.

Och medan projektet i Viva fortfarande pågår har man redan fått mycket kunskap.

– Vi såg att batterierna åldras långsammare än väntat, vilket är mycket positivt. Å andra sidan såg vi att det blev ganska dyrt att bygga förvaringen i själva byggnaden på grund av de rigorösa säkerhetskraven. I Fyrklövern placerades batterilagret istället i en separat byggnad. Vi lärde oss också mycket om de kontrakt och avtal som behövdes när många intressenter är inblandade. Nu när lagringen har varit i drift i ett par år är vi naturligtvis väldigt nyfikna på att se vad Göteborg Energis algoritmerna kommer att visa om den totala effekten av energilagret, säger Ylva Olofsson.

– Detta är precis vad vi hoppas ska hända med de innovationer som vi testar i IRIS Smart Cities. Demonstrationsfasen är viktig för att få kunskap och erfarenhet, men det får inte stanna där - det är bara som uppskalade dessa innovationer kan gynna samhället genom att både skapa ekonomisk tillväxt och att använda naturresurser mer effektivt. Vi har också bidragit till att bygga nya nätverk och kontakter och vem vet vilka nya synergier som kan komma ur det!, säger Eva Pavic.


Energilagret i Riksbyggens brf Viva
Projektpartner i energilagret i brf Viva är Volvo BussarGöteborg EnergiJohanneberg Science Park och RiksbyggenIRIS Smart Cities-projektet samfinansierar.

Nu utreds förutsättningar för en uppskalning av energilagret inom Riksbyggens fastighetsbestånd.


Källa: Johanneberg Science Park


Skriv ut





Ny innovationstävling söker lösningar för grönare städer

Nu startar en innovationstävling med målet att hitta nya lösningar som bidrar både till biologisk mångfald och samtidigt skapar attraktiva utemiljöer i våra...

Läs mer
Charlie Klang, Byggchefernas föreläsare och en av förgrundsfigurerna för projektet Sila snacket.

Byggchefernas föreläsare bakom succén

Sila snacket, som TL Bygg står bakom, gör succé i sociala medier. En av fö...

Läs mer

Skanska skärper klimatmålet

Skanska uppdaterar sitt klimatmål till att omfatta en minskning av bolagets egna...

Läs mer
Linda Bernheden.

Välsorterat på Einar Mattssons byggarbetsplats Telefoncentralen

Avfallshantering på byggen är komplext. Många aktörer samsas i en stä...

Läs mer
Visionsibild över Karlastaden, med Karlatornet som en del av Göteborgs framtida skyline (bilden är en illustration).

Bravida installerar för 380 miljoner i Karlatornet, Göteborgs första skyskrapa

Bravida har fått i uppdrag av Serneke Sverige AB att på totalentreprenad utföra...

Läs mer
HSB Brf Fyrverkaren Helsingborg.

Nytt återbruksavtal minskar Peabs byggavfall

Varje år slängs tusentals ton byggmaterial i Sverige. På Peab arbetar man på...

Läs mer
Eitech ansvarar för elteknik i utbyggnad av laboratorier på sjukhuset i Lund.

Eitech ansvarar för elteknik i utbyggnad av laboratorier på sjukhuset i Lund

Skanska har gett Eitech uppdraget att ansvara för all elteknik i om- och tillbyggnaden av...

Läs mer
Jonas Björk, Per Sundberg, Michael Dahlberg, Gustaf Larsson Ernefelt, Johan Larsson och na de Vreeze Dahlberg.

Instalco förvärvar PeMi Ventilation & Montage

Instalco växer inom området ventilation genom förvärv av PeMi Ventilation &...

Läs mer
Förbos energiingenjör Pouria Tavakol tillsammans med driftansvarig Förbovärd i Kungälv Andreas Carlsson nedanför den nyinstallerade solcellsanläggningen på Bohusgatan 8, Koön Marstrand.

Förbo skalar upp produktionen av förnybar el

Förbo har under 2021 installerat solcellsanläggningar på både gamla och nya...

Läs mer


Rejlers hjälper Gävle Energi i unikt fjärrvärmeprojekt

Rejlers har vunnit uppdraget att bistå Gävle Energi i byggnationen av en ny fjä...

Läs mer


Radon förekommer även i nybyggda bostäder

Många tror att det endast är äldre fastigheter som kan ha problem med...

Läs mer

Nu ska allt golvmaterial bli klimatberäknat

Jenny Adnerfall som är projektansvarig på GBR.

Golvbranschen GBR har nu dragit i gång sitt projekt för att beräkna utsläppen...

Läs mer
Regnbädd i Nacka.

Grönska och renare dagvatten genom medel från Naturvårdsverket

Nacka kommun har tilldelats drygt 23 miljoner kronor från Naturvårdsverket för att...

Läs mer
Roba Ghadban, som från och med oktober är ny hållbarhetschef för BoKlok Sverige.

Roba Ghadban ny hållbarhetschef för BoKlok Sverige

Roba Ghadban blir ny hållbarhetschef för BoKlok Sverige med fokus på miljö,...

Läs mer
Tack vare ECO-Prefab har projektet sparat in koldioxidutsläpp motsvarande 1700 bilresor mellan Stockholm och Göteborg.

Byggelements ECO-Prefab minskar koldioxidutsläppen med 153 ton

Peabs bygge av Brf Mälarparken i Södertälje är i full gång. För att...

Läs mer
Geir Andersen, Knut Bergersen, Kjetil Bjerkland och Roger Aksnes.

Instalco växer i Osloområdet

Instalco förvärvar Klimateknikk Oslo AS och växer därmed inom området...

Läs mer


Ny plattform minskar energianvändningen för Jönköpings fastigheter

Jönköpings kommun har upphandlat en digital plattform av Siemens för att integrera...

Läs mer
Michael Eng, Filialchef på Stena Recycling i Borås, och en av de drivande personerna som vill öka återvinningen av stenull inom byggbranschen.

Stena Recycling och ROCKWOOL höjer tempot för ökad återvinning inom byggbranschen

– Förhoppningsvis kommer det inte ens vara tillåtet att skicka stenull på...

Läs mer
E.ON och Serneke har tecknat avtal om energileveranser till VéloCity i Mariastaden, Helsingborg. Den hållbara energilösningen omfattar bland annat bergvärme, solceller och lagringslösningar (bilden är en illustration).

E.ON och Serneke avtalar om hållbara energilösningar i Helsingborg

E.ON och Serneke har tecknat avtal om energileveranser till Sernekes projekt VéloCity i...

Läs mer


Mest lästa


























Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se