Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland


2023-05-26

Bild:Eitech

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar för såväl privatpersoner som godstransportörer till följd av försenade besked och osäkerhet kring tågplaneringen. Inför T23 (tågplanen för år 2023) implementerades ett nytt tågplaneringssystem av Trafikverket, med syfte att förbättra förutsättningarna för att planera och ge plats åt både trafik och banarbeten. Tyvärr har införandet av det nya systemet inte varit utan problem.

De försenade beskeden, i kombination med flera omfattande banarbeten och bristen på tillgängliga ad hoc-tider har skapat betydande utmaningar för tågoperatörerna och deras förmåga att effektivt planera och genomföra godstransporter via järnvägen. Tågspeditören Vänerexpressen, som ansvarar för 22 avgångar i veckan från APM Terminals i Göteborg, vittnar om att planeringen inför T23 blev kraftigt försenad.

”Vi fick vår tidtabell först två veckor innan tågen skulle börja rulla. Denna brist på förutsägbarhet och sena besked har skapat tröghet i systemet, där vi ibland har tvingats ställa in tåg och hitta andra lösningar med betydligt dyrare produktion, säger Per Kristiansson, VD på Vänerexpressen.

Enligt Per Kristiansson, VD för Vänerexpressen, har svårigheten att få ad hoc-tider även gjort dem försiktiga med att ta emot nya kunder. Han understryker dock samtidigt vikten av att modernisera och upprusta järnvägsinfrastrukturen för att möta förväntningarna och efterfrågan på järnvägstransport.

Räknar med merkostnader och miljöbelastning fram till hösten

Även containertransportföretaget Ancotrans, som har dagliga avgångar till och från APM Terminals Gothenburg, upplever liknande utmaningar.

”Tågoperatören har haft svårt att planera för rätt kapacitet och att få extrainsatta tåg med kort varsel. Det leder till att vi tvingas omdirigera en betydande del av våra transporter till lastbil, vilket har resulterat i ökade kostnader och negativ miljöpåverkan”, säger Daniel Karlsson, Branch Manager på Ancotrans.

”Jag vill samtidigt poängtera vikten av APM Terminals flexibla järnvägsoperation, som har mildrat det senaste årets utmaningar”.

Trots de förseningar och svårigheter som har påverkat tågtrafiken under T23, förväntar sig både Vänerexpressen och Ancotrans att situationen kommer att ljusna framåt hösten. Flera stora banarbeten förväntas vara klara till midsommar, vilket förbättrar förutsättningarna för normalisering av tågtrafiken.


Källa: Eitech 


Tipsa en vn Skriv ut





Zurface och Wiklunds räddar tonvis med natursten genom återbruk

Logistikföretaget Wiklunds och naturstensproducenten Zurface har inlett ett samarbete för att minska bygg- och anläggningsbranschens miljöpåverkan genom att skapa...

Läs mer


Anna Lagergren ny kommersiell chef på Züblin Scandinavia AB

Vi är glada att välkomna Anna Lagergren som kommersiell chef med ansvar för bland...

Läs mer


2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.

EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anlä...

Läs mer


SVEAB Anläggning erhåller etapp 1 för projekt KaVa

SVEAB Anläggning har erhållit etapp 1 för ”Kapacitetsförstärkning...

Läs mer
Variationen i återvunnet material kan göras till en fördel i bullerplank med hjälp av design. 

Swisspearl vinner innovationspriset InfraAwards 2023

Med bidraget ”Skräp på väg - in i förändringen” tar...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Exempel på balkprov i maskin där böjdragprovning utförs. 

Heidelberg Materials kan nu erbjuda böjdragprovning

Sedan en tid tillbaka är Heidelberg Materials Betong Sverige ackrediterade att utföra...

Läs mer


Volvo visar vägen med unik eldriven bredd på eComExpo i Stockholm

Volvo är en av flera stora tillverkare som valt att ställa ut på eComExpo - den nya...

Läs mer
<span>Just nu anläggs Veg Techs strandmattor och ängsmattor i en av Sveriges modernaste stadsmiljöer, Barkabystaden i Järfälla kommun. Här rinner Bällstaån som under många år haft stora problem med föroreningar, erosion och dålig vattenkvalité.</span>

Växter som gör underverk för vattenkvalitén

Vegetation i vattenmiljöer har stor betydelse och nytta för vattenrening, flö...

Läs mer
<span>Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari samtalar med Elonroads grundare Dan Zethraeus och medarbetare i fabriken i Lund.</span>

Elonroad visar upp elvägar för klimat- och miljöministern i Skåne

En stolt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari besökte under gårdagen...

Läs mer


Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer
<h1><span style=\

Nytt uppställningssystem säkrar arbetsplatsen ytterligare

Det är Swerocks nya eldrivna betongpumpar som får det senaste fullflexibla uppstä...

Läs mer


Mest lästa









imex

Robota Pumpshoppen

Ketherm

Leksandsdörren

Pipefixer

Giha

stoneco

Acticon

piltorps leister

Optiheat

stoneco

Comfort zone

hmetools

CDVI

CH Ståldörrar

ABC Solution

Viking Lighting








Industrinät

asamuelsson

Wiklunds



Martinsons

Kamic

Leviat

Alron

Elecosoft

Ledvance

Lami doors

ovella

Hyrex

Con-form

Bellalite

ANM Mättjänster

Corroventa nordbygg

nils malmgren ab

Biotherm heat pelletech

Moramast

Nice to heat you

Geodeal

Team Tejbrant

Lappset

Barikell

Solmässan

BFT Baltic Forest Trading
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se