Härryda tar stort kliv framåt för bygglov i SKR Insikt
2020-04-22
Bild: Härryda kommun Teamet på Plan och bygglov, Härryda kommun (2018). På bilden firas utmärkelsen för "Årets byggdialog" 2018, utdelat av Sveriges Byggindustrier. Men lika glada är de idag!
Härryda kommun gör framsteg i SKR:s årliga servicemätning Insikt. Fokus för mätningen är kommunens myndighetsutövning gentemot företag. Kommunens bygglovsavdelning går från godkänt till högt resultat, med ett nöjdkundindex (NKI) på 68. Totalt höjer sig Härryda kommun ett steg till ett NKI på 71.
Kommunen förbättrar sig på flera områden men det mest glädjande är det stora steg som bygglovsavdelningen har gjort, med en höjning av nöjdkundindex från 55 till 68.
– Vi är superstolta och himla nöjda med detta stora kliv uppåt! Det är roligt att jobba på bygglov då man ser de positiva effekterna av allt hårt arbete vi gör, säger Ulrika von Pfaler, bygglovschef.
Sedan slutet av 2018 är det ett par särskilda medarbetare – en arkitekt och en ingenjör – som tar hand de flesta byggloven för företag.
– Det ger tydlighet och trygghet genom hela processen, menar Ulrika von Pfaler. När ett företag söker bygglov tar vi ett möte med dem tidigt och ser till att de vet vilka handlingar de behöver komma in med. Sedan har vi en fortsatt dialog hela vägen och företagarna vet vem de ska vända sig till om de har frågor.
Det goda resultatet handlar också om att kommunen stärkt samarbetet mellan olika funktioner i organisationen, med syfte att förbättra servicen till både företag och invånare.
Helena Alterby Nordström är företagslots i Härryda kommun:
– Att bygglovsavdelningen höjer sitt resultat är ett kvitto på att det nära samarbetet mellan bygglov, näringslivsenhet och hela samhällsbyggnadssektorn fungerar som vi tänkt. Det är fantastiskt roligt att se hur bra resultatet blir när vi jobbar ihop!
Fakta: SKR Insikt Insikt är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning. I första hand mäts servicen för gruppen företagare. 188 av 290 kommuner deltog i 2019 års undersökning.