Ekodukt ska öka djurens rörlighet och minska olyckorna på E6


2021-01-04

Ekodukten kommer att byggas med valv av stål, en lösning som sparar in på mängden betong och därmed minskar klimatpåverkan.
Bild: Veidekke
Ekodukten kommer att byggas med valv av stål, en lösning som sparar in på mängden betong och därmed minskar klimatpåverkan.

E6 över Hallandsåsen är hårt trafikerad och fungerar som en barriär för de djur och växter som finns i landskapet. För att motverka detta bygger Trafikverket nu en ny ekodukt. Den 4 januari startar bygget.

En ekodukt innebär vinster för både djur, trafikanter och samhälle. Det gynnar den biologiska mångfalden, djuren får det lättare att ta sig över vägen och det skapas förutsättningar för en ökad trafiksäkerhet eftersom risken för viltolyckor minskar.

– E6 över Hallandsåsen är hårt trafikerad och har idag viltstängsel på långa sträckor för att förhindra olyckor. Men stängslen blir ett hinder för djurens vandringsstråk och därför vill vi nu bygga den här ekodukten. För att minska vägens barriäreffekt och på samma gång öka trafiksäkerheten för de som färdas på vägen, säger Fatri Rexhepi, projektledare Trafikverket.

Ekodukten kommer att ligga på Hallandsåsen mellan Båstad och Ängelholm. I området rör sig djur som älg och vildsvin, men även mindre däggdjur är vanligt förekommande. Landskapet präglas av Hallandsåsens höjder och skogsbeklädda branter.

– Den 32 meter breda ekodukten kommer hålla ihop faunan på de olika sidorna av E6, så att djuren inte ska behöva vistas i åtskilda miljöer. Vi kommer att plantera växtarter på bron från den närliggande miljön, för att skapa en så naturlig miljö som möjligt. I vår utformning av ekodukten har vi strävat efter att skapa en upplevelse för trafikanter som passerar under bron att landskapet dominerar över vägen. Ekodukten ska tydligt signalera att den är till för djur och natur, säger Fatri Rexhepi, projektledare Trafikverket.

Utöver ekodukten ska det byggas viltuthopp som möjliggör för djuren som kommit in i vägområdet att ta sig ut igen. Vägen kommer också att kompletteras med viltstängsel på en 12 kilometer lång sträcka. Ekodukten kommer att byggas med valv av stål.

– Det är en lösning som sparar in på mängden betong och därmed minskar klimatpåverkan. Utöver klimatvinsterna är det ett kostnads- och tidseffektivt byggsätt som kommer innebära att vi kan minska trafikstörningarna, säger Fatri Rexhepi.

Trots att mycket planering gjorts för att minska trafikpåverkan så kommer trafikanter på sträckan att känna av arbetet.

– Från 4 januari fram till slutet av september kommer två körfält i norrgående riktning och ett i södergående vara öppna. Det innebär att ett körfält i vardera riktning stängs av. Hastigheten sänks i arbetsområdet, inte minst för att skapa en god arbetsmiljö för de som är med och bygger, säger Fatri Rexhepi.

Vid några kortare tillfällen kommer Trafikverket att stänga av vägen helt och leda om trafiken. Mer information om när och hur kommer längre fram.


Källa: Trafikverket


Skriv ut



Emma Feldman, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla, och Tommi Pettersson, VD Wiklunds Åkeri AB, öppnar portarna till logistiklösningen i det stora stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden. Logistiklösningen ska samordna och resursoptimera de 488 000 byggtransporter som beräknas till området fram till 2032 och kommer att innebära positiva effekter för boende, näringsidkare och byggaktörer.
Emma Feldman, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla, och Tommi Pettersson, VD Wiklunds Åkeri AB, öppnar portarna till logistiklösningen i det stora stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden. Logistiklösningen ska samordna och resursoptimera de 488 000 byggtransporter som beräknas till området fram till 2032 och kommer att innebära positiva effekter för boende, näringsidkare och byggaktörer.

Premiär för logistiklösning i Barkarbystaden

I dag slår Järfälla kommun och Wiklunds upp portarna till logistiklösningen i det stora stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden. Logistiklösningen ska samordna och...

Läs mer
Illustration av den nya stadsdelen Vårvik i Trollhättan.

NCC bygger nytt VA-nät och gator i stadsdelen Vårvik, Trollhättan

NCC ska tillsammans med Trollhättans stad och Trollhättan Energi bygga vatten- och...

Läs mer
Asfaltering av kommunala gator.

Peab Asfalt vinner kontrakt i flera kommuner i Bergslagen

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen och kommer att utföra underhållsbeläggningar i...

Läs mer
Bild från tunnelbygge i Malmö.

Swerock lanserar ECO-Ballast

Peabs dotterbolag Swerock tar täten i utvecklingen av cirkulära material och lanserar...

Läs mer


Nya arbetssätt för emissionsfri vägbyggnation

Blekinge Tekniska Högskola (BTH), Lunds Tekniska Högskola (LTH) och Volvo Construction...

Läs mer
Norviks hamn.

Två NCC-projekt är Årets bygge 2021

Stockholm hamnars projekt Stockholm Norviks hamn, som NCC varit med och byggt, har utsetts till...

Läs mer


SVEAB Anläggning vinner anbud Tomteboda GC-väg, Solna stad

SVEAB Anläggning bidrar till en bättre trafikmiljö för cykel- och gå...

Läs mer


YIT bygger ännu en del av tunnelbaneförlängningen i Stockholm

YIT och Region Stockholm har tecknat ett avtal för en arbetstunnel vid Örbyleden i...

Läs mer
MRT1850 håller armeringsjärnet på plats och montörerena arbetar från en lastbilsbaserad korg.

Återbesök hos Bror Bergentreprenad AB och hans teleskoplastare på Förbifarten

För knappt ett år sedan besökte vi Bror Bergentreprenad AB. De arbetar med ...

Läs mer
Nya tunnelbanan.

Nu byggs Sofia – Stockholms djupaste tunnelbanestation

100 meter under marken ska tunnelbanestationen Sofia byggas. Det kommer att bli en av världens...

Läs mer


Värnamo bygger ut med schaktfritt

Värnamo växer, nya bostäder byggs och VA-nätet anpassas efter nya fö...

Läs mer
Sveatorget i Barkarbystaden där Wallenstam planerar för 270 bostäder, kontor och kommersiella lokaler. Här blir Barkarbystadens stadsmiljö som mest livfull med tunnelbana, kontor, handel, restauranger, kaféer, service, och bostäder (bilden är en illustration).

Wallenstam och Järfälla avtalar om stadskvarter vid tunnelbanan i Barkarbystaden

Järfälla kommun och Wallenstam tecknar avtal om markanvisning för ett centralt...

Läs mer


Mest lästa


























Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se