Ekodukt ska öka djurens rörlighet och minska olyckorna på E6


2021-01-04

Ekodukten kommer att byggas med valv av stål, en lösning som sparar in på mängden betong och därmed minskar klimatpåverkan.
Bild: Veidekke
Ekodukten kommer att byggas med valv av stål, en lösning som sparar in på mängden betong och därmed minskar klimatpåverkan.

E6 över Hallandsåsen är hårt trafikerad och fungerar som en barriär för de djur och växter som finns i landskapet. För att motverka detta bygger Trafikverket nu en ny ekodukt. Den 4 januari startar bygget.

En ekodukt innebär vinster för både djur, trafikanter och samhälle. Det gynnar den biologiska mångfalden, djuren får det lättare att ta sig över vägen och det skapas förutsättningar för en ökad trafiksäkerhet eftersom risken för viltolyckor minskar.

– E6 över Hallandsåsen är hårt trafikerad och har idag viltstängsel på långa sträckor för att förhindra olyckor. Men stängslen blir ett hinder för djurens vandringsstråk och därför vill vi nu bygga den här ekodukten. För att minska vägens barriäreffekt och på samma gång öka trafiksäkerheten för de som färdas på vägen, säger Fatri Rexhepi, projektledare Trafikverket.

Ekodukten kommer att ligga på Hallandsåsen mellan Båstad och Ängelholm. I området rör sig djur som älg och vildsvin, men även mindre däggdjur är vanligt förekommande. Landskapet präglas av Hallandsåsens höjder och skogsbeklädda branter.

– Den 32 meter breda ekodukten kommer hålla ihop faunan på de olika sidorna av E6, så att djuren inte ska behöva vistas i åtskilda miljöer. Vi kommer att plantera växtarter på bron från den närliggande miljön, för att skapa en så naturlig miljö som möjligt. I vår utformning av ekodukten har vi strävat efter att skapa en upplevelse för trafikanter som passerar under bron att landskapet dominerar över vägen. Ekodukten ska tydligt signalera att den är till för djur och natur, säger Fatri Rexhepi, projektledare Trafikverket.

Utöver ekodukten ska det byggas viltuthopp som möjliggör för djuren som kommit in i vägområdet att ta sig ut igen. Vägen kommer också att kompletteras med viltstängsel på en 12 kilometer lång sträcka. Ekodukten kommer att byggas med valv av stål.

– Det är en lösning som sparar in på mängden betong och därmed minskar klimatpåverkan. Utöver klimatvinsterna är det ett kostnads- och tidseffektivt byggsätt som kommer innebära att vi kan minska trafikstörningarna, säger Fatri Rexhepi.

Trots att mycket planering gjorts för att minska trafikpåverkan så kommer trafikanter på sträckan att känna av arbetet.

– Från 4 januari fram till slutet av september kommer två körfält i norrgående riktning och ett i södergående vara öppna. Det innebär att ett körfält i vardera riktning stängs av. Hastigheten sänks i arbetsområdet, inte minst för att skapa en god arbetsmiljö för de som är med och bygger, säger Fatri Rexhepi.

Vid några kortare tillfällen kommer Trafikverket att stänga av vägen helt och leda om trafiken. Mer information om när och hur kommer längre fram.


Källa: Trafikverket


Skriv ut



Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.
Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.

Här är den enda kranen som uppfyller kraven för Paris tunnelbaneutbyggnad

Med en lyftkapacitet på 120 t var den kraftfulla teleskopiska bandkranen SENNEBOGEN 6113 E den idealiska partnern för kranhyreskunder som ENCO, som kunde hyra ut kranen till Sefi-Intrafor...

Läs mer
Anders Thomasson, ny regionchef hos Peab.

Peab satsar på en sammanhållen region för statlig vägdrift i Sverige

Sedan den 1 januari samlar Peab all sin verksamhet inom statlig vägdrift inom affä...

Läs mer
Ekodukten kommer att byggas med valv av stål, en lösning som sparar in på mängden betong och därmed minskar klimatpåverkan.

Ekodukt ska öka djurens rörlighet och minska olyckorna på E6

E6 över Hallandsåsen är hårt trafikerad och fungerar som en barriär...

Läs mer
Asfalterag väg.

Nu testas lignin för en grönare asfalt

NCC och RISE (Research Institutes of Sweden) inleder ett samarbete för att testa den fö...

Läs mer

Avtal klart för Väg- och banavtalet

Martin Ulfving, avtalsansvarig för Väg- och banavtalet på Byggföretagen.

Byggföretagen och Seko har kommit överens om ett nytt Väg- och banavtal med en...

Läs mer
Emily Wade, nytillträdd professor landskapsarkitektur på SLU.

Trafikverket och SLU har instiftat en ny professur inom landskapsarkitektur

Trafikverket och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, har tagit det första steget i en gemensam...

Läs mer

Skanska bygger ny infrastruktur vid Los Angeles International Airport för cirka 2,9 miljarder

Skanska har tecknat ett kontrakt med Los Angeles World Airports (LAWA) om att designa och bygga...

Läs mer
Älvsjö depån.

NCC bygger ut pendeltågsdepån i Älvsjö

NCC har tecknat ett strategiskt samverkansavtal med trafikförvaltningen för att bygga ut...

Läs mer
VIsionsbild över Högdalsdepån (bilden är en illustration).

NCC bygger ut tunnelbanedepån i Högdalen

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholm att bygga ut tunnelbanedepån i Hö...

Läs mer
Markus Glaas, mottog Silverbalken ute på Slussbron inför Stålbyggnadsdagen 2020.

Markus Glaas, årets mottagare av Silverbalken

Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträ...

Läs mer
Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).

Så ska nya Oxbergsbroarna se ut

En snedstagsbro i svartstål med svängd siluett som samspelar med kulturmiljön. Det...

Läs mer
Regiontåg i Västra Götaland.

Boende nära stora byggprojekt är mer positiva till infrastruktur

Många infrastrukturprojekt har genomförts de senaste åren och nya planeras ta fart...

Läs mer


Mest lästa


























Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se