Hög lyftkapacitet och snabb redskapslösning avgörande för Bror Bergentreprenad AB


2020-03-12

Manitou MHT10130 hanterar inte mindre än 7800 stycken betongelement!
Bild: Scantruck
Manitou MHT10130 hanterar inte mindre än 7800 stycken betongelement!

Betongelementen lyfts med vacum och väger ungefär 6 ton.
Bild: Scantruck
Betongelementen lyfts med vacum och väger ungefär 6 ton.

Installation med inklädnad av 7800 stycken betongelement med måtten 3 x 5 meter.
Bild: Scantruck
Installation med inklädnad av 7800 stycken betongelement med måtten 3 x 5 meter.

Installation med inklädnad av 7800 stycken betongelement med måtten 3 x 5 meter.
Bild: Scantruck
Installation med inklädnad av 7800 stycken betongelement med måtten 3 x 5 meter.

Manitou MHT10130 har lyftkapacitet 13 ton och lyfthöjd 10 meter.
Bild: Scantruck
Manitou MHT10130 har lyftkapacitet 13 ton och lyfthöjd 10 meter.

När vi besöker Bror Bergentreprenad i slutet av februari vid det gigantiska bygget där Trafikverket bygger E4 förbifart Stockholm, ett projekt där Subterra är generalentreprenör, så har han nyss påbörjat vad som ska bli en treårig vistelse under jorden. Trots det så var det snabba ryck för ägaren Veli Taatila att få fram ett lämpligt redskap till sin Manitou MHT10130 för att hantera inte mindre än 7800 stycken betongelement.

– Jag är väldigt nöjd med att Scantruck så snabbt kunde ta fram ett redskap som klarade uppgiften, säger Veli Taatila.

Att Bror Bergentreprenad AB som startade 2013 på något sätt skulle bli inblandade i Förbifart Stockholm kommer knappast som en överraskning för de som kan branschen. De arbetar till exempel med skrotning, bultning, nätning och injektering, och med Velis förkärlek för berg så var bara frågan på vilket sätt de skulle bli inblandade.

– Vår del i projektet är att installera inklädnad med 7800 stycken betongelement med måtten 3x5 meter (bredd x höjd). Dessa väger ungefär sex ton per styck och sitter på sidorna i tunneln. Vi ska utöver det sätta 200 000 kvadratmeter vattentätt membran i taket med hjälp av 160 000 stycken bergbultar. Det är en yta som motsvarar 40 fotbollsplaner. Det här ska sedan armeras innan Subterra kommer in i bilden igen och fyller dem med betong, förklarar Veli.

Ett arbete av den här digniteten kräver naturligtvis både kunnig personal och rätt utrustning, och det är här som Scantruck kommer in i bilden. På plats i tunneln kommer inte mindre än tre Manitou spela en väsentlig roll.

– Vi har en liten Manitou MT625HA Comfort som fungerar som servicemaskin. Sedan har vi en Manitou MRT1850P+ försedd med ett redskap för att lyfta armeringsnät, och slutligen har vi en Manitou MHT10130 för betongelementen, berättar Veli.

Just momentet med att sätta betongelementen på plats krävde en hel del tankeverksamhet för att hitta en så bra lösning som möjligt. Önskemålet var ett redskap som kunde lyfta, vrida och hålla elementen på plats medan de bultades fast. Veli kontaktade Scantruck som snabbt lyckades hitta en lösning tillsammans med ett danskt företag. Resultatet blev ett vakuumredskap som specialanpassats efter Bror Bergentreprenads specifika behov. 

 – Det var glädjande och inte minst viktigt att Scantruck kunde ta fram en speciallösning på så kort tid. Trots att vi verkar på en väldigt nischad marknad så var de väldigt lyhörda och lösningen de presenterade har fungerat precis som vi tänkt oss så här långt, avslutar Veli Taatila.



Källa: Scantruck

Skriv ut



Översikt bana.
Översikt bana.

Peab flyttar Saabs landningsbana i Linköping

Peab ska i samverkan med Saab AB flytta och bredda den befintliga start- och landningsbanan vid Saab Airport i Linköping. Kontraktssumman uppgår till 190 miljoner kronor.

Läs mer
Under invigningen medverkade Pernilla Logren, projektledare för Norrtälje Hamn, Bino Drummond (M) och Ulrika Falk (S). Presschef Lars Lindberger ledde den digitala invigningen som livesändes på Norrtälje kommuns Facebooksida.

Hamnpromenaden i Norrtälje Hamn invigd

Ett långt promenadstråk med ett stort torg och ett havsnära bryggdäck i...

Läs mer


Nu inleds sommarens underhåll på Älvsborgsbron

Den 29 maj startar sommarens stora underhållsarbete på Älvsborgsbron. Räkna...

Läs mer

Utökat underhåll på gator och vägar i Salem 2020

En genomgång av Salems kommuns gator, gång- och cykelbanor visar att det finns ett...

Läs mer
Kartbilden är en visualisering av var Klippanvägens förlängning skulle kunna sträcka sig. Vägens exakta utformning är ännu inte beslutad utan kartans syfte är att ge en uppfattning av området.

Nu planeras förlängningen av Klippanvägen

Just nu pågår arbetet med att ta fram en detaljplan för Klippanvägens fö...

Läs mer
I sommar sker spårarbeten som påverkar spårvagnstrafikens körvägar.

Så påverkas kollektivtrafiken av sommarens byggnationer i Göteborg

I sommar pågår flera stora infrastruktur- och stadsutvecklingsprojekt i Göteborg...

Läs mer


Många arbeten i Stockholmstrafiken i sommar

Sommaren är högsäsong för trafikarbeten. Det beror på att det är...

Läs mer
Skiss över ombyggnationen.

Veidekke bygger om E20 åt Trafikverket

Trafikverket valde att utlösa optionen i befintligt kontrakt som avser ombyggnaden av E20...

Läs mer
Järfälla tecknar entreprenadavtal med SVEAB Anläggning AB för att bygga om del av Veddestavägen i expansiva Barkarby. Veddestavägen byggs om för att utgöra grunden i infrastrukturen i den nya stadsdelen och för att ansluta till Veddestabron som byggs över E18 och kopplar samman Barkarby, Barkarbystaden och Veddesta.

Järfälla och SVEB tecknar avtal för infrastruktur i Barkarby

Järfälla kommun tecknar entreprenadavtal med SVEAB Anläggning AB för att bygga...

Läs mer


Satsning på vägnätet ger goda resultat

Kommunens satsningar på vägnätet de senaste åren har gett resultat och drygt...

Läs mer
Lonbakkens färister är ett enkelt och effektivt alternativ när vägarna ska göras säkrare.

Lonbakkens färister – ett enkelt sätt att skydda vägarna

1958 skickade Sels kommun en förfrågan till Reidar Lonbakken om färister i stå...

Läs mer
Bild på befintliga E20.

Peab bygger om E20 utanför Göteborg

Peab har fått uppdraget att bygga om fyra kilometer av den befintliga sträckan på...

Läs mer


Mest lästa












Corroventa












Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se