Här är den enda kranen som uppfyller kraven för Paris tunnelbaneutbyggnad


2021-01-13

Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.
Bild: Scantruck
Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.

Den uppfyller alla säkerhetskrav tack vare ”Virtual Wall”.
Bild: Scantruck
Den uppfyller alla säkerhetskrav tack vare ”Virtual Wall”.

Med en lyftkapacitet på 120 t var den kraftfulla teleskopiska bandkranen SENNEBOGEN 6113 E den idealiska partnern för kranhyreskunder som ENCO, som kunde hyra ut kranen till Sefi-Intrafor för ett ytterst komplext projekt. 6113 E lämpar sig särskilt väl för lyft, förflyttning och placering av tunga laster och följer, tack vare ”Virtual Wall”, alla säkerhetsföreskrifter.

Sefi-Intrafor är huvudentreprenör för specialbyggnadsarbete vid tre tunnelbanestationer och har beslutat att hyra en 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran från ENCO-maskinparken. Maskinen ska användas vid arbetet av utbyggnaden av Paris tunnelbanelinje 14, till Chevilly-Larue. Arbetet, som utförs under RATP projektledning med Systra-Setec-koncernen som huvudentreprenör, är av både mycket komplex och restriktiv karaktär.


Mycket komplex och restriktiv byggarbetsplats under 225 000 volt
Den stora utmaningen för projektet är Réseau de Transport d'Electricités (RTE’s) högspänningsledning som sträcker sig över hälften av den framtida Porte de Thiais metrostationen vid Chevilly-Larue. Detta är en kraftig högspänningsledning (225.000 Volt) som ger ström till Orly flygplatsplattform.

– Det speciella med denna del är att det är en av de enda på nätet som elbolaget inte kan ändra riktning på. Så hela organiseringen av området beror på denna mycket speciella situation, förklarar Frédéric Roche, Construction Manager på Sefi-Intrafor, och fortsätter:

– Att arbeta nära en kraftig högspänningsledning skapar enorma säkerhetsproblem. Långt innan starten av byggandet övervägde vi därför den lämpligaste praktiska lösningen för att ta itu med områdets specifika karaktär, och den lösning som skulle ge den säkraste miljön för oss att arbeta i.

Denna lösning hittades med SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran.


En unik konfiguration för att möta speciella krav
Efter att ha konsulterat RTE angående höjdmätningar för kablarna och fastställt de specifika lyftkraven på plats för montering av 1,2 meter till 1,5 meter tjocka membranväggar på ner till 36 meters djup, definierade entreprenören området inom vilket lyftoperationer kunde utföras.

– Vi arbetar inom en mall, som sätter ett "virtuellt" tak för våra lyft, för att inte riskera att elektrisk bågning kommer för nära högspänningsledningarna, säger Frédéric Roche.

Säkerhetsgränsen sattes till nio meter, vilket inte lämnade mycket utrymme för att placera och svetsa de fem meter långa stålburarna.

Den teleskopiska bandkranen på 120t från SENNEBOGEN möjliggör optimal drift under dessa säkerhetsförhållanden och uppfyller samtidigt kraven för att lyfta tunga laster. I själva verket var förhållandet arbetshöjd/lastkapacitet och utmaningar med kompakthet och räckvidd avgörande faktorer när det gällde val av utrustning. Med en maximal lastkapacitet på upp till 120 t och en maximal räckvidd på 40,2 m, visar bommen på SENNEBOGEN 6113 sina styrkor. Särskilt där utrymmet är begränsat kan bredden på banden varieras och ställas in mellan 3,90-6,30 m. SENNEBOGEN 6113’s Full-Power Boom är här det perfekta valet.


Virtual Wall för maximal säkerhet

Vidare är SENNEBOGEN 6113 E den enda som inte bara uppfyller belastningskraven för kunden, men som också kan utrustas med en "Virtual Wall". Tack vare denna funktion blockerar systemet så snart bommen är utsträckt till en höjd på nio meter. En skärm i kabinen visar bommens position i förhållande till elledningarna. Då kranen arbetar i ett trångt utrymme bredvid flera andra maskiner krävs förarens ständiga uppmärksamhet. En kamera monterad på sidan täcker den döda vinkeln på höger sida av förarhuset, den teleskopiska bandkranen har också en backkamera och en kamera på vinscharna.

– Jag hade betänkligheter angående detta jobb på grund av högspänningsledningen. Jag blev lugnad av det faktum att jag själv kunde justera maskinens arbetsområde i förhållande till platsens utmaningar och höjdgränsen. Denna funktion är betryggande eftersom systemet blockerar ytterligare rörelse när teleskopbommen kommer nio meter högt, och jag därför inte kan nå längre. Det är detta som gör att det är säkert att arbeta, Antonio De Sousa, Kranförare hos ENCO.


Källa: Scantruck

Skriv ut



Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.
Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.

Här är den enda kranen som uppfyller kraven för Paris tunnelbaneutbyggnad

Med en lyftkapacitet på 120 t var den kraftfulla teleskopiska bandkranen SENNEBOGEN 6113 E den idealiska partnern för kranhyreskunder som ENCO, som kunde hyra ut kranen till Sefi-Intrafor...

Läs mer
Anders Thomasson, ny regionchef hos Peab.

Peab satsar på en sammanhållen region för statlig vägdrift i Sverige

Sedan den 1 januari samlar Peab all sin verksamhet inom statlig vägdrift inom affä...

Läs mer
Ekodukten kommer att byggas med valv av stål, en lösning som sparar in på mängden betong och därmed minskar klimatpåverkan.

Ekodukt ska öka djurens rörlighet och minska olyckorna på E6

E6 över Hallandsåsen är hårt trafikerad och fungerar som en barriär...

Läs mer
Asfalterag väg.

Nu testas lignin för en grönare asfalt

NCC och RISE (Research Institutes of Sweden) inleder ett samarbete för att testa den fö...

Läs mer

Avtal klart för Väg- och banavtalet

Martin Ulfving, avtalsansvarig för Väg- och banavtalet på Byggföretagen.

Byggföretagen och Seko har kommit överens om ett nytt Väg- och banavtal med en...

Läs mer
Emily Wade, nytillträdd professor landskapsarkitektur på SLU.

Trafikverket och SLU har instiftat en ny professur inom landskapsarkitektur

Trafikverket och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, har tagit det första steget i en gemensam...

Läs mer

Skanska bygger ny infrastruktur vid Los Angeles International Airport för cirka 2,9 miljarder

Skanska har tecknat ett kontrakt med Los Angeles World Airports (LAWA) om att designa och bygga...

Läs mer
Älvsjö depån.

NCC bygger ut pendeltågsdepån i Älvsjö

NCC har tecknat ett strategiskt samverkansavtal med trafikförvaltningen för att bygga ut...

Läs mer
VIsionsbild över Högdalsdepån (bilden är en illustration).

NCC bygger ut tunnelbanedepån i Högdalen

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholm att bygga ut tunnelbanedepån i Hö...

Läs mer
Markus Glaas, mottog Silverbalken ute på Slussbron inför Stålbyggnadsdagen 2020.

Markus Glaas, årets mottagare av Silverbalken

Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträ...

Läs mer
Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).

Så ska nya Oxbergsbroarna se ut

En snedstagsbro i svartstål med svängd siluett som samspelar med kulturmiljön. Det...

Läs mer
Regiontåg i Västra Götaland.

Boende nära stora byggprojekt är mer positiva till infrastruktur

Många infrastrukturprojekt har genomförts de senaste åren och nya planeras ta fart...

Läs mer


Mest lästa


























Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se