Lonbakkens färister – ett enkelt sätt att skydda vägarna


Stina Mathiesen 2020-05-22

Lonbakkens färister är ett enkelt och effektivt alternativ när vägarna ska göras säkrare.
Bild: Lonbakken
Lonbakkens färister är ett enkelt och effektivt alternativ när vägarna ska göras säkrare.

De första färisterna konstruerades och tillverkades 1958 av Reidar Lonbakken, som också är grundaren av företaget.
Bild: Lonbakken
De första färisterna konstruerades och tillverkades 1958 av Reidar Lonbakken, som också är grundaren av företaget.

Idag drivs familjeföretaget av Reidars son Bjørn, till höger i bild, och barnbarnet Håvard, som står vänster.
Bild: Per Kvalvik
Idag drivs familjeföretaget av Reidars son Bjørn, till höger i bild, och barnbarnet Håvard, som står vänster.

Lonbakkens färistar är enkla att montera, men det kan behövas en hjälpande arm när det ska grävas för fundament.
Bild: Lonbakken
Lonbakkens färistar är enkla att montera, men det kan behövas en hjälpande arm när det ska grävas för fundament.

När gropen är grävd är det dags att fylla på med fyllningsgrus.
Bild: Lonbakken
När gropen är grävd är det dags att fylla på med fyllningsgrus.

Slutligen sätts färisterna på plats. Allt som allt brukar inte jobbet ta mer än en timma.
Bild: Lonbakken
Slutligen sätts färisterna på plats. Allt som allt brukar inte jobbet ta mer än en timma.

Färisterna är hållbara och lätta att köra över.
Bild: Per Kvalvik
Färisterna är hållbara och lätta att köra över.

Färisterna är en effektiv metod att hålla vilt borta från motorvägar, och boskap inne på gården.
Bild: Lonbakken

Färisterna är en effektiv metod att hålla vilt borta från motorvägar, och boskap inne på gården.



Lonbakkens färistar finns i nästan alla norska kommuner.
Bild: Per Kvalvik
Lonbakkens färistar finns i nästan alla norska kommuner.

1958 skickade Sels kommun en förfrågan till Reidar Lonbakken om färister i stål. Reidar satte sig vid ritbordet och skissade upp den första versionen av vad som närmast kommit att bli en klassiker på norska vägar.

Färister är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att hålla djur borta från vägarna, utan att trafiken påverkas. De placeras i marken eller vägbanan som ersättare för grindar, och ser ut ungefär som ett liggande staket när det är färdigmonterat.

Lonbakkens färister har skyddat norska vägar från vilt och hindrat boskap från att rymma i drygt 60 år. De fick patent på sina färister i början av 80-talet och är de enda som är godkända och rekommenderade av Statens Vegvesen. Idag drivs företaget av Reidars son Bjørn, som äger Lonbakken och ansvarar för den dagliga driften, och barnbarnet Håvard, som är produktionsledare.

Cirka 8000 färister har sålts sedan starten. Nästan varje norsk kommun har minst en färist från Lonbakken och några färister finns även i Sverige.
– Vi är inte rädda att säga att vår färist är en enormt bra produkt, något som säljsiffrorna och referenserna också visar, säger Håvard Lonbakken till Infrasverige.


Snabbt och enkelt
Konceptet är enkelt. Färistarna levereras färdiga eller i platta paket, som sedan monteras med en hylsnyckel. Delarna är så pass lätta att de kan monteras av en person, men det kan underlätta att ha en grävmaskin till hands när gropen ska grävas och färisten ska lyftas på plats. Allt som allt brukar arbetet inte ta mycket mer än en timme.

Färisternas standardserie är i mått mellan 2x3 meter till 2x8 meter, men kan anpassas efter önskemål.
– Vi kan leverera hur bred eller lång färist som kunden önskar! Alla mått kan göras med vår patent, säger Håvard Lonbakken.

Färisterna kan fästas i fundament av både stål och betong, vilka också går att beställa av Lonbakken. Stålrören går även att köpa separat, om fundamenten redan finns eller om den befintliga färisten är i behov av underhåll. Lonbakkens standardsfärister tål ett axeltryck om 10 ton, men även den finns i flera variationer.

– Vi levererar också 8 ton till de vägar där det inte går så mycker tung transport, men vi har levererat färister upp till 30 tons axeltryck, som en mobilkran lätt kan åka över, säger Håvard Lonbakken.
– Man kan cykla över dem också, men se till att åka rätt över.


Passar på flera platser
Lonbakkens kundkretsen har historiskt sett främst varit kommuner, men då det mesta vägarbetet nu för tiden lejs ut till privata aktörer utgörs kundgruppen idag främst av entreprenörer.

– Vi levererar till allt från fyrfiliga motorvägar till industriområden. Vi har också levererat till privata vägar, till exempel gårdsvägar och i sommarstugeområden, och gångstigar, där det krävs extra smala färister.

De tre senaste svenska projekten som Lonbakken har levererat till har varit till PEAB, som använder en färist om 2x8 meter på väg 531 mellan Funäsdalen-Ljungdalen, en lustgård i Gnesta, som installerat en färist om 2x4 meter, och Kaunis Iron, som beställde en färist om 3x4 meter till sin anläggning i Pajala.
– Ganska olika användningsområden, som du ser! säger Håvard Lonbakken.

Än så länge är inte färister en lika vanlig syn i Sverige som i Norge. Varför det är så tycker han är svårt att säga, eftersom regelverk och boskapsbestånd rimligtvis är tämligen lika mellan länderna.

På vilket sätt tror du att Sverige kan gynnas av att införskaffa fler färister?
– Trafiksäkerhet är nog det viktigaste. Plus att vardagen blir lättare när du slipper att öppna grindar!


Färister är företagets ryggrad
Försäljningen av färisterna står idag för cirka en tredjedel av omsättningen. Resterande del består av produktion och montage av andra stålkonstruktioner, som exempelvis trappor, räcken och fackverk.

– Vi är kända för att vara problemlösare i branschen och har många fina referenser till de andra bitarna också, berättar Håvard Lonbakken.
– Men ja, färisterna är själva ryggraden, och man kan inte nog uppskatta en så solid produkt som har levererat under så många år.

De senaste fyra åren har Lonbakken slagit rekord i försäljningar av färister. Den pågående Coronapandemin har än så länge inte påverkat Lonbakken, tvärtom har de utfört leveranser och monteringar på flera platser i Norge.
– Hittills i år har vi haft stor försäljning och otroligt med förfrågningar, säger Håvard Lonbakken.
– Det lovar gott för framtiden också!

Skriv ut



Vy från Pyttebron.
Vy från Pyttebron.

Ny utredning ska ge vägledning inför framtida beslut om Pyttebron

Kan Pyttebron flyttas och återanvändas? I det pågående arbetet med att ta fram en detaljplan för Klippanvägens förlängning har en intern utredning nu...

Läs mer
Halvvarm beläggning.

Peab Asfalt stärker sin position i Västerbotten

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen gällande underhållsbeläggningar till...

Läs mer
Tvärbanan, Kistagrenen.

NCC är med och bygger ut del av Tvärbanan

NCC ska på uppdrag av SL och Sundbybergs stad utföra förberedande arbeten för...

Läs mer
Visionsbild över nya Hässleholmsdepån, som nu snart ska invigas (bilden är en illustration).

Invigning av nya Hässleholmsdepån

Tyréns är generalkonsult för projektet att uppföra den nya tågdepå...

Läs mer
Översikt bana.

Peab flyttar Saabs landningsbana i Linköping

Peab ska i samverkan med Saab AB flytta och bredda den befintliga start- och landningsbanan vid...

Läs mer
Under invigningen medverkade Pernilla Logren, projektledare för Norrtälje Hamn, Bino Drummond (M) och Ulrika Falk (S). Presschef Lars Lindberger ledde den digitala invigningen som livesändes på Norrtälje kommuns Facebooksida.

Hamnpromenaden i Norrtälje Hamn invigd

Ett långt promenadstråk med ett stort torg och ett havsnära bryggdäck i...

Läs mer


Nu inleds sommarens underhåll på Älvsborgsbron

Den 29 maj startar sommarens stora underhållsarbete på Älvsborgsbron. Räkna...

Läs mer

Utökat underhåll på gator och vägar i Salem 2020

En genomgång av Salems kommuns gator, gång- och cykelbanor visar att det finns ett...

Läs mer
Kartbilden är en visualisering av var Klippanvägens förlängning skulle kunna sträcka sig. Vägens exakta utformning är ännu inte beslutad utan kartans syfte är att ge en uppfattning av området.

Nu planeras förlängningen av Klippanvägen

Just nu pågår arbetet med att ta fram en detaljplan för Klippanvägens fö...

Läs mer
I sommar sker spårarbeten som påverkar spårvagnstrafikens körvägar.

Så påverkas kollektivtrafiken av sommarens byggnationer i Göteborg

I sommar pågår flera stora infrastruktur- och stadsutvecklingsprojekt i Göteborg...

Läs mer


Många arbeten i Stockholmstrafiken i sommar

Sommaren är högsäsong för trafikarbeten. Det beror på att det är...

Läs mer
Skiss över ombyggnationen.

Veidekke bygger om E20 åt Trafikverket

Trafikverket valde att utlösa optionen i befintligt kontrakt som avser ombyggnaden av E20...

Läs mer


Mest lästa












Corroventa












Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se