Lonbakkens färister – ett enkelt sätt att skydda vägarna
Stina Mathiesen
| 2020-05-22
|
Bild: Lonbakken
Lonbakkens färister är ett enkelt och effektivt alternativ när vägarna ska göras säkrare.
Bild: Lonbakken
De första färisterna konstruerades och tillverkades 1958 av Reidar Lonbakken, som också är grundaren av företaget.
Bild: Per Kvalvik
Idag drivs familjeföretaget av Reidars son Bjørn, till höger i bild, och barnbarnet Håvard, som står vänster.
Bild: Lonbakken
Lonbakkens färistar är enkla att montera, men det kan behövas en hjälpande arm när det ska grävas för fundament.
Bild: Lonbakken
När gropen är grävd är det dags att fylla på med fyllningsgrus.
Bild: Lonbakken
Slutligen sätts färisterna på plats. Allt som allt brukar inte jobbet ta mer än en timma.
Bild: Per Kvalvik
Färisterna är hållbara och lätta att köra över.
Bild: Lonbakken
Färisterna är en effektiv metod att hålla vilt borta från motorvägar, och boskap inne på gården.
Bild: Per Kvalvik
Lonbakkens färistar finns i nästan alla norska kommuner.
1958 skickade Sels kommun en förfrågan till Reidar Lonbakken om färister i stål. Reidar satte sig vid ritbordet och skissade upp den första versionen av vad som närmast kommit att bli en klassiker på norska vägar.
Färister är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att hålla djur borta från vägarna, utan att trafiken påverkas. De placeras i marken eller vägbanan som ersättare för grindar, och ser ut ungefär som ett liggande staket när det är färdigmonterat.
Lonbakkens färister har skyddat norska vägar från vilt och hindrat boskap från att rymma i drygt 60 år. De fick patent på sina färister i början av 80-talet och är de enda som är godkända och rekommenderade av Statens Vegvesen. Idag drivs företaget av Reidars son Bjørn, som äger Lonbakken och ansvarar för den dagliga driften, och barnbarnet Håvard, som är produktionsledare.
Cirka 8000 färister har sålts sedan starten. Nästan varje norsk kommun har minst en färist från Lonbakken och några färister finns även i Sverige.
– Vi är inte rädda att säga att vår färist är en enormt bra produkt, något som säljsiffrorna och referenserna också visar, säger Håvard Lonbakken till Infrasverige.
Snabbt och enkelt
Konceptet är enkelt. Färistarna levereras färdiga eller i platta paket, som sedan monteras med en hylsnyckel. Delarna är så pass lätta att de kan monteras av en person, men det kan underlätta att ha en grävmaskin till hands när gropen ska grävas och färisten ska lyftas på plats. Allt som allt brukar arbetet inte ta mycket mer än en timme.
Färisternas standardserie är i mått mellan 2x3 meter till 2x8 meter, men kan anpassas efter önskemål.
– Vi kan leverera hur bred eller lång färist som kunden önskar! Alla mått kan göras med vår patent, säger Håvard Lonbakken.
Färisterna kan fästas i fundament av både stål och betong, vilka också går att beställa av Lonbakken. Stålrören går även att köpa separat, om fundamenten redan finns eller om den befintliga färisten är i behov av underhåll. Lonbakkens standardsfärister tål ett axeltryck om 10 ton, men även den finns i flera variationer.
– Vi levererar också 8 ton till de vägar där det inte går så mycker tung transport, men vi har levererat färister upp till 30 tons axeltryck, som en mobilkran lätt kan åka över, säger Håvard Lonbakken.
– Man kan cykla över dem också, men se till att åka rätt över.
Passar på flera platser
Lonbakkens kundkretsen har historiskt sett främst varit kommuner, men då det mesta vägarbetet nu för tiden lejs ut till privata aktörer utgörs kundgruppen idag främst av entreprenörer.
– Vi levererar till allt från fyrfiliga motorvägar till industriområden. Vi har också levererat till privata vägar, till exempel gårdsvägar och i sommarstugeområden, och gångstigar, där det krävs extra smala färister.
De tre senaste svenska projekten som Lonbakken har levererat till har varit till PEAB, som använder en färist om 2x8 meter på väg 531 mellan Funäsdalen-Ljungdalen, en lustgård i Gnesta, som installerat en färist om 2x4 meter, och Kaunis Iron, som beställde en färist om 3x4 meter till sin anläggning i Pajala.
– Ganska olika användningsområden, som du ser! säger Håvard Lonbakken.
Än så länge är inte färister en lika vanlig syn i Sverige som i Norge. Varför det är så tycker han är svårt att säga, eftersom regelverk och boskapsbestånd rimligtvis är tämligen lika mellan länderna.
På vilket sätt tror du att Sverige kan gynnas av att införskaffa fler färister?
– Trafiksäkerhet är nog det viktigaste. Plus att vardagen blir lättare när du slipper att öppna grindar!
Färister är företagets ryggrad
Försäljningen av färisterna står idag för cirka en tredjedel av omsättningen. Resterande del består av produktion och montage av andra stålkonstruktioner, som exempelvis trappor, räcken och fackverk.
– Vi är kända för att vara problemlösare i branschen och har många fina referenser till de andra bitarna också, berättar Håvard Lonbakken.
– Men ja, färisterna är själva ryggraden, och man kan inte nog uppskatta en så solid produkt som har levererat under så många år.
De senaste fyra åren har Lonbakken slagit rekord i försäljningar av färister. Den pågående Coronapandemin har än så länge inte påverkat Lonbakken, tvärtom har de utfört leveranser och monteringar på flera platser i Norge.
– Hittills i år har vi haft stor försäljning och otroligt med förfrågningar, säger Håvard Lonbakken.
– Det lovar gott för framtiden också!
|
 | Upptäck Tensars koncept för tillfälliga vägar! |
Upptäck Tensars koncept för tillfälliga vägar!
Ny flyer från Tensar rörande tillfälliga vägar, sammanställd av Katarzyna Nohavica.

Tillfälliga vägar Letar du efter pålitliga och effektiva...
Läs mer
|
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet
Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Cramo inviger nytt logistikcenter – en nyckelfunktion i utbyggnaden av Stockholms tunnelbana
Cramo tar ytterligare ett steg i sitt omfattande uppdrag vid utbyggnaden av den nya tunnelbanan...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Heidelberg Materials utvecklar smartare, säkrare och mer hållbara betongtransporter
Säkrare, smartare och mer hållbara betongtransporter har stått i fokus i...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Var sjätte anställd i byggbranschen rädd att mista jobbet
2024 var ett tufft år för byggbranschen. Drygt var fjärde som jobbar inom branschen...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Tyréns är huvudkonsult i Svenska kraftnäts största ledningsbyggnadsprojekt någonsin
Projektet Karlstadbenet innebär 46 mil ny dubbel ledning på 400 kilovolt mellan Karlstad...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Ny belysning på Valhallavägens promenadstråk
106 st LPA uppspänt på vajer mellan 16 st stolpar ger ljus och stämning till...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Från lysrör till LED i Ale kommun
Ale kommun har tagit ett helhetsgrepp och beslutat att byta ut all belysning i kommunens lokaler...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Svevia tecknar asfaltkontrakt med Ängelholm kommun
Från och med den 1 april 2025 är det Svevia som på uppdrag av Ängelholm...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Ammann slutför förvärvet av ABG asfaltläggare från Volvo CE
Ammann har slutfört sitt förvärv av ABG asfaltläggarprogram från Volvo...
Läs mer
|
 |
 |
 |
NCC tecknar asfaltskontrakt för 380 MSEK i Norge
NCC har tecknat nio asfaltskontrakt med Statens vegvesen (norska Trafikverket) och flera regioner i...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Studie visar att elektrifierade byggarbetsplatser är möjliga med många vinster för samhället
Eldrivna maskiner gör ett lika bra jobb som dieselmaskiner – utan avgaser och med bä...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Zurface och Wiklunds räddar tonvis med natursten genom återbruk
Logistikföretaget Wiklunds och naturstensproducenten Zurface har inlett ett samarbete för...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Anna Lagergren ny kommersiell chef på Züblin Scandinavia AB
Vi är glada att välkomna Anna Lagergren som kommersiell chef med ansvar för bland...
Läs mer
|
 |
 |
 |
2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.
EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anlä...
Läs mer
|
 |
 |
 |
SVEAB Anläggning erhåller etapp 1 för projekt KaVa
SVEAB Anläggning har erhållit etapp 1 för ”Kapacitetsförstärkning...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Swisspearl vinner innovationspriset InfraAwards 2023
Med bidraget ”Skräp på väg - in i förändringen” tar...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Det närmar sig mörkare tider
Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Heidelberg Materials kan nu erbjuda böjdragprovning
Sedan en tid tillbaka är Heidelberg Materials Betong Sverige ackrediterade att utföra...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Volvo visar vägen med unik eldriven bredd på eComExpo i Stockholm
Volvo är en av flera stora tillverkare som valt att ställa ut på eComExpo - den nya...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Växter som gör underverk för vattenkvalitén
Vegetation i vattenmiljöer har stor betydelse och nytta för vattenrening, flö...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Elonroad visar upp elvägar för klimat- och miljöministern i Skåne
En stolt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari besökte under gårdagen...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland
Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Nytt uppställningssystem säkrar arbetsplatsen ytterligare
Det är Swerocks nya eldrivna betongpumpar som får det senaste fullflexibla uppstä...
Läs mer
|
 |
 |
 |
NCC moderniserar Kåge Sågverk i Skellefteå
NCC ska på uppdrag av Norra Timber utföra tre delentreprenader för att fö...
Läs mer
|
 |
 |
 |
MCS funktion "Fordonslager" möjliggör översikt av lagernivå i servicebilar
MCS, leverantör av system för uthyrning, har utvecklat en ny funktion i sin...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Malmö Stadsnät säkrar infrastrukturen
Malmö Stadsnät arbetar sedan lång tid tillbaka med säkerheten kring den...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Jernhusen bygger Göteborgs nya stationshus
Jernhusen förvärvar byggrätten till Göteborgs nya stationshus. Med byggnaden...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Trafikverket häver kontrakt med entreprenör
Trafikverket har beslutat att häva kontraktet med AGN Haga, den entreprenör som bygger...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Kungsgatans grund stärks inför framtiden
Det är över 100 år sedan Kungsgatan byggdes och nu behöver grunden under gatan...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Överenskommelse om förbättringar av E18 genom Karlstad
Kollektivkörfält, cirkulationsplats, gång- och cykelpassager och nya avfarter...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Norconsult vinner stort brouppdrag i Vilhelmina
Norconsult har vunnit ett stort uppdrag för Trafikverket värt 10 miljoner kronor avseende...
Läs mer
|
 |
 |
 |
WSP får Trafikverkets förtroende att utforma en av etapperna på Fyra spår Uppsala
Nu påbörjas arbetet med en av etapperna på Ostkustbanans utbyggnad mellan Uppsala...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Koordinatsättning skapar förutsättningar för framtidens ledningsanvisning
Utvecklingen inom ledningsanvisning går snabbt. Digitalisering, automatisering och avancerade...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Veidekke bygger ut infrastruktur i Skölsta
Veidekke har tecknat avtal med Uppsala kommun gällande utbyggnaden av infrastruktur med gator,...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Swerock vill se ökat samarbete i branschen för att nå klimatmålen
År 2030 ska bygg- och anläggningsbranschen ha halverat de klimatpåverkande...
Läs mer
|