Målarfirma klar för Øresundsbrons jätteprojekt


2019-08-05

Stålkonstruktionen under Øresundsbrons vägbana, den zick-zack-formade delen, ska målas om. Vid den första etappen ska det målas från Peberholm till snedkablarna på den södra sidan.
Bild: Øresundsbron
Stålkonstruktionen under Øresundsbrons vägbana, den zick-zack-formade delen, ska målas om. Vid den första etappen ska det målas från Peberholm till snedkablarna på den södra sidan.

Målarföretaget Muehlhan vinner upphandlingen för målning på Øresundsbrons stålfackverk. Øresundsbro Konsortiets ramavtal med Muehlhan gäller de första åren av målningsprojektets totalt 13 år – avtalet har ett värde på maximalt 160 miljoner danska kronor och är det största sedan bron byggdes.

– Vi är glada över flera starka anbud och känner oss trygga och nöjda med den stora erfarenhet och kunskap som Muehlhan besitter, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör vid Øresundsbro Konsortiet.
– Vi värdesätter också att de är vana vid offshore-arbete, vilket det här är i allra högsta grad, och de har en god plan för att hantera de speciella målarplattformar som tillverkas för att arbetet ska kunna utföras.

Avtalet sträcker sig i två år med möjlighet till förlängning i totalt två år. Fram till hösten 2021 väntas målningen av den halva södra sidan av stålfackverken pågå – sträckan mellan Peberholm och snedkablarnas början.   

När bron målades allra första gången, innan utplacering i sundet i slutet av 90-talet, gjordes det inomhus och på land. Nu ska målning ske under helt andra omständigheter. Järnvägens kontaktledning – med tiotusentals volt – och tåg som passerar i höga hastigheter finns alldeles i närheten av målarnas arbetsplats. Väder, vind och en hög höjd ovan havet ger också mycket speciella förutsättningar för målarna.   

– Muehlhan har ett genuint säkerhetstänk för arbetsprocessen och det värdesätter vi alltid hos oss på Øresundsbron. Vi kommer att ge personalen en grundläggande säkerhetsintroduktion för vår förbindelse, men det är leverantören som utformar sin egen en arbetsplatsbedömning, säger Johan Nord, projektledare vid Øresundsbro Konsortiet. 
 
Vid sidan av förstärkningsmålningen – där nya lager läggs på befintliga – sker reparationsmålning för de ytor som har skador genom flera färglager. 
 
– Förstärkningsmålning stärker färglagret som främst skyddar underliggande lager mot väder och vind, och säkrar ett fortsatt bra skydd mot korrosion, säger Johan Nord. 
 
Ytterligare två upphandlingar har också precis avslutats för konsortiets anläggningsenhet. Konsultuppdrag för såväl teknisk rådgivning som projektledning har vunnits av ÅF Industry respektive Arkatay Consulting – till ett sammanlagt maximalt värde av 105 miljoner danska kronor. 
 
– Målningen är utan tvekan det största pågående projektet, men parallellt pågår många andra spännande projekt och vi behöver en utökad projektledarresurs och fortsatt teknisk rådgivning, säger Bengt Hergart. 
 
När målningsprojektet väntas vara färdigt 2032 har omkring 300.000 kvadratmeter fått ett nytt färglager.



Källa: Øresundsbro Konsortiet


Skriv ut



RISE får europeiskt innovationspris för brandbekämpningssystem till vägtunnlar

Ett nytt brandbekämpningssystem till Norra länken, Förbifart Stockholm och Götatunneln i Göteborg, som förväntas spara upp till en halv miljard kronor, får nu...

Läs mer
Broprojekt i Rwanda.

Ny bro över Makurungwefloden ger en säkrare vardag

– Otroligt givande. Så beskriver Gustav Good, brokonsult på Ramboll, arbetet med...

Läs mer

Svevia bygger hängbro i Olofström

Svevia ska bygga hängbron som kommer att binda ihop Halens friluftsområde.

Den planerade hängbron över Frickasundet i Halens friluftsområde kommer att byggas...

Läs mer
Vybild Centralen, Göteborg.

Skräddarsydd, klimatförbättrad betong till Västlänken – och fortsatt förtroende för Thomas Betong

Arbetet med E02 Centralen påbörjades 2018 och sedan starten har Thomas Betong...

Läs mer
Sweco utformar Bollnäs nya resecentrum.

Sweco utformar Bollnäs nya resecentrum

Sweco har fått förtroendet att utforma Bollnäs nya resecentrum. Ambitionerna har...

Läs mer

Omexom inleder storskaligt arbete vid Njurundabommen


Järnvägsbroarna över Ljungan och Stångån behöver bytas ut för...

Läs mer

Stora satsningar på kollektivtrafiken i Täby och Danderyd


Nu påbörjar Trafikverket den första av flera större kollektivtrafiksatsningar...

Läs mer

Norconsult utreder kapaciteten på Skånebanan


Norconsults järnvägsexperter har vunnit uppdraget att utföra en teknisk utredning i...

Läs mer


Första delen av nya Vasagatan är klar

Stockholms stad bygger om Vasagatan till en mer välkomnande, tryggare och levande stadsgata...

Läs mer
Bilden är ett montage.

Peab bygger nya Storbron i Sundsvall

Under de närmaste två åren ska Peab bygga en ny modern Storbro över Selå...

Läs mer
<span>Projektet D14 Mindemyren går från Kronstad i norr till Kristianborg i söder och omfattar totalt 1 500 meter. </span>

NCC får affär på närmare 900 miljoner kronor i Norge – ny del av Bybanen

NCC får ett nytt uppdrag av Bybanen Utbygging i Norge värt närmare 900 miljoner...

Läs mer


Tunnelbanestationer kan vara en god affär för långsiktiga investerare

Det finns en allt större efterfrågan på långsiktiga investeringar för...

Läs mer


Mest lästa





















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se