Med gröna stråk och plats för kultur blir Västerbron mer än transportlänk


2019-10-17

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: Sweco
I en ny vision för Västerbron visar Sweco hur bron kan fungera både som mötesplats och trafiklösning.

I en ny vision för Västerbron, ett av Stockholms mest kända landmärken, visar Sweco hur bron kan fungera både som mötesplats och trafiklösning. Från dagens två bilkörfält och fält för cyklister och fotgängare, föreslår Sweco ett grönt stråk längs den östra sidan med utsikt över innerstaden som kan avnjutas av både pendlare, motionärer och turister.

Västerbron erbjuder fantastiska vyer över staden. Bron invigdes för trafik 1935 och står inför en omfattande renovering de närmaste åren för att klara den tunga trafiken även framgent, men även för att göra det enklare och mer trivsamt för cyklister och fotgängare att ta sig över bron.

I visionen, som tagits fram av fyra deltagare från Swecos traineeprogram, föreslås ett grönt stråk som förbinder befintliga grönområden i norr och syd – längs Söder- och Norr Mälarstrand via Långholmen och Rålambshovsparken – och uppmuntrar till gång och cyklande.

– Våra överslagsberäkningar visar att belastningen på Västerbron sänks med 20 procent om man byter ut ett körfält och anlägger ett grönområde med växtbäddar och träd. Det minskar samtidigt behovet av framtida brorenoveringar, säger Carlos Ruiz-Alejos, som tagit fram förslaget tillsammans med Anna Nordlöv, Emma Oxenstierna och Johanna Söderquist.

Förslaget innebär också att bron blir en mötesplats som erbjuder kulturella aktiviteter i form av marknader, caféer, uteserveringar och uppträdanden. För detta tas två bilkörfält bort. För att kompensera det minskade trafikutrymmet för kollektivtrafiken, installeras trafikljus som prioriterar bussar över bron. Hastigheten sänks från 60km/h till 50km/h för att vägbanan ska kunna bli smalare, minska bullret och göra det trivsammare att vistas på bron.



Källa: Sweco


Skriv ut



Svevia får ytterligare medel av SBUF, Svenska byggbranschens utvecklings fond, för projektledning av projektet \
Svevia får ytterligare medel av SBUF, Svenska byggbranschens utvecklings fond, för projektledning av projektet "Prognosstyrd dynamisk vägdrift". Projektet har väckt uppmärksamhet världen över för sin vision att med modern teknik som vägsensorer och uppkopplade bilar, lösa ett problem som hela branschen har. Något som i en framtid kan komma att förändra hela branschen för vägunderhåll.

Svevia får nya medel för innovationsprojekt

Projektet, som väckt intresse över hela världen, kan fortsätta utveckla metod och teknik under kommande två år. Svevia får ytterligare medel av SBUF,...

Läs mer


Nu börjar bygget av den efterlängtade Skurubron

För över ett sekel sedan, 1915 invigde den dåvarande kungen Hans Majestät...

Läs mer


Skanska vinner internationellt innovationspris för European Spallation Source

Det svenska bidraget, med Skanska i täten, vinner förstapris i den internationella...

Läs mer
Snelfietsrute i Nederländerna. Cykelstråk med hög standard och en av förebilderna för framtida supercykelstråk.

Supercykelstråk ska göra Skåne mer cykelvänligt

Ramboll har tagit fram ett koncept för supercykelstråk som ska leda in till större...

Läs mer


Ombyggnad påbörjas av trafikplats Fullerö och väg 290

Kommunstyrelsen har godkänt ett medfinansieringsavtal mellan Trafikverket och Uppsala kommun....

Läs mer
Ny bebyggelse sedd från Oskarsrogatan.

Stadskvarter byggs på tunnel med Mälarbanans utbyggnad

Ny bebyggelse planeras när delar av järnvägen förläggs i tunnel mellan...

Läs mer

Nytt samarbete skapar ny principlösning för lättklinker kring rörgravar


Leca, Europas ledande producent av lättklinker, tar tillsammans med Stockholm Vatten och...

Läs mer
Pågående tunnelarbete.

Förlängd byggtid och ökad kostnad för Förbifart Stockholm

E4 Förbifart Stockholm är ett komplext bygge som ska bli en av världens längsta...

Läs mer
Del av Halvors länk. Kommande Vikansmotet.

Peab bygger Halvors länk i Göteborg

Peab ska bygga Halvors länk, en ny tvärförbindelse på 1,3 kilometer mellan...

Läs mer
NCC bygger vidare på &Ouml;stra länken.

NCC bygger fler delar av Östra länken i Luleå

NCC och Luleå kommun fortsätter sitt samarbete med att bygga ut vatten- och...

Läs mer
<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Med gröna stråk och plats för kultur blir Västerbron mer än transportlänk

I en ny vision för Västerbron, ett av Stockholms mest kända landmärken, visar...

Läs mer

RISE får europeiskt innovationspris för brandbekämpningssystem till vägtunnlar

Ett nytt brandbekämpningssystem till Norra länken, Förbifart Stockholm och Gö...

Läs mer


Mest lästa





















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se