Skanska tar innovativa steg på väg mot klimatneutral asfalt


2020-08-24

Bild: Tomas Ärlemo

En helt klimatneutral asfalt kan låta orealistiskt. Men nyligen lade Skanska sin nya asfalt på väg 620 mellan Ludvika och Björsjö. Det är Trafikverket som är kund och det är en standardprodukt kallad MJOG 16 V6000 som upphandlats. Skanska har valt att använda en asfalt som tagit stora kliv mot att bli klimatneutral tack vare det tillsatta biobindemedlet.
– Det är troligen den första mer eller mindre klimatneutrala asfaltmassan i världen, säger Kenneth Olsson, asfaltspecialist på Skanska.

Användningen av biobindemedlet är det verkliga genombrottet. I asfalten ersätts bitumen, som utvinns ur fossil råolja, delvis med ett biobindemedel. Eftersom asfalt är 100 procent återvinningsbar så kommer koldioxiden som tagits upp och bundits i biobindemedlet vara lagrad över lång tid, istället för att släppas ut i atmosfären. På så vis kan den mindre mängd koldioxidutsläpp som kvarstår från tillverkningsleden balanseras så att klimatneutralitet uppnås.

– I höstas genomförde vi flera testasfalteringar med biobindemedel runt om i Stockholm. Dessa har nu analyserats på våra laboratorier – och proverna visar att vår asfalt med biobindemedel håller den kvalitet vi hoppats på, säger Kenneth Olsson.

Tre steg för asfalt med lägre koldioxidutsläpp
För att asfalt ska få lägsta möjliga klimatbelastning i produktionsledet krävs tre viktiga steg: brännaren i asfaltverket ska drivas med förnyelsebart bränsle, andelen återvunnen asfalt i den nya asfalten ska vara hög, och delar av bindemedlet bitumen byts ut mot biobindemedel. Med dessa åtgärder kan man reducera klimatavtrycket rejält – ända ned till nettonollutsläpp. Samtidigt har denna asfalt precis samma egenskaper som traditionellt tillverkad asfalt.

– Skanskas 25 asfaltverk i Sverige har tagit de två första stegen för att sänka klimatbelastningen i den asfalt vi levererar till våra kunder. Borlänge asfaltverk blir det första asfaltverket att införa biobindemedel, säger Peder Olsson, distriktschef inom Asfalt och bergmaterial norr.


Klimatneutral asfalt på länsväg 620
Dalarna och närmare bestämt Ludvika/Smedjebacken blir alltså först ut med den nya asfalten i stor skala. Där lägger Skanska just nu 11 000 ton asfalt med biobindemedel.

– Det känns jättekul att få vara en del av denna utveckling. Det är mot klimatneutralitet vi ska, och kunderna visar stort intresse för vår nya asfalt, säger projektchef Thommy Dicander.



Källa: Skanska


Skriv ut



Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).
Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).

Så ska nya Oxbergsbroarna se ut

En snedstagsbro i svartstål med svängd siluett som samspelar med kulturmiljön. Det blev det vinnande förslaget till utformning av den nya järnvägsbron och vägbron...

Läs mer
Trafikanalys granskning av underlag och processer för infrastrukturprojekt som Trafikverket föreslår ska få byggstartas de kommande åren visar att förslaget i stort följer regeringens direktiv för uppdraget, men att det finns vissa brister som bör uppmärksammas.

Brist på tydlighet och transparens i underlagen för planerade infrastrukturprojekt

Myndigheten Trafikanalys har granskat underlag och processer för de infrastrukturprojekt som...

Läs mer
Regiontåg i Västra Götaland.

Boende nära stora byggprojekt är mer positiva till infrastruktur

Många infrastrukturprojekt har genomförts de senaste åren och nya planeras ta fart...

Läs mer
Göta kanal 2.0 skapar ett hundratal arbetstillfällen hos entreprenörer som kontrakteras för renoveringen.

Regeringen satsar ytterligare 80 miljoner till upprustningen av Göta kanal

Göta kanal 2.0 är namnet på det renoveringsprojekt som AB Göta kanalbolag och...

Läs mer

Skanska bygger ersättningsviadukt i USA – för cirka 932 miljoner kronor

Skanska har, i joint venture med Manafort Brothers, Inc., slutit avtal med Rhode Island Department...

Läs mer


Flexibla parkeringskrav för nybyggda bostäder

I Malmös nya policy för mobilitet och parkering blir kravet på bilparkering vid...

Läs mer
Svevia bygger bro i Hagastaden.

Svevia bygger bro i Hagastaden

På uppdrag av Stockholms stads exploateringskontor ska Svevia bygga förbindelsen mellan...

Läs mer
Visionsbild över Västerport (bilden är en illustration).

Västerport – ny stadsdel i Varberg

500 bostäder ett nytt hotell och framför allt nya mötesplatser i ett unikt läge...

Läs mer
Skiss över inre hamnen (bilden är en illustration).

NCC fortsätter att bygga Inre hamnen i Norrköping

NCC har fått i uppdrag av Norrköpings kommun att bygga en 700 meter lång kaj i...

Läs mer


Skanska tar innovativa steg på väg mot klimatneutral asfalt

En helt klimatneutral asfalt kan låta orealistiskt. Men nyligen lade Skanska sin nya asfalt...

Läs mer
Britt Almqvist, VD och expert, och Samuel Raitio, ansvarig teknikområde arkitektur.

Ahlqvist & Almkvist Arkitekter utformar nya stationerna i Sundbyberg och Huvudsta

Idag är Sundbyberg en av Stockholms mest trafikerade stationer och varje dag passerar...

Läs mer
Visionsbild över hur bron kan komma att se ut (bilden är en illustration).

Skanska bygger ny bro i Norge för 800 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med norska Vegvesenet om byggnationen av en ny bro i Trondheim, Norge....

Läs mer


Mest lästa












Corroventa

Stream bim

Pretec














Hyrex

Finnfoam

nils malmgren ab

Robota
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se