Svevia får nya medel för innovationsprojekt


2019-12-11

Svevia får ytterligare medel av SBUF, Svenska byggbranschens utvecklings fond, för projektledning av projektet \
Bild: Mattias Johansson
Svevia får ytterligare medel av SBUF, Svenska byggbranschens utvecklings fond, för projektledning av projektet "Prognosstyrd dynamisk vägdrift". Projektet har väckt uppmärksamhet världen över för sin vision att med modern teknik som vägsensorer och uppkopplade bilar, lösa ett problem som hela branschen har. Något som i en framtid kan komma att förändra hela branschen för vägunderhåll.

Projektet, som väckt intresse över hela världen, kan fortsätta utveckla metod och teknik under kommande två år. Svevia får ytterligare medel av SBUF, Svenska byggbranschens utvecklings fond, för projektledning av projektet "Prognosstyrd dynamisk vägdrift".

– Vi driver utvecklingen inom vägbranschen och har redan visat att vi med bättre informationsinhämtning kan optimera våra plogrundor och anpassa mängden salt på vägen. Det är åtgärder som gör stor skillnad på klimatpåverkan. Det har också blivit en stor avlastning av stress i driftledares och saltbilsförares arbetsmiljö. Utöver det finns det också ekonomiska incitament i form av ökad effektivitet och bättre trafiksäkerhet, säger Andreas Bäckström, Svevia

Med modern teknik, som de senaste vägsensorerna och uppkopplade bilar, har det skapats nya möjligheter till detaljerad informationsinhämtning av data som med avancerade algoritmer och artificiell intelligens kan förfina och anpassa vägunderhållet.

– Det som är unikt och som väckt så mycket uppmärksamhet är egentligen inte tekniken i sig utan vår vision om hur vi kan använda tekniken i vår bransch. Och hur vi kan lösa ett problem som hela branschen har. Och inte bara här i Sverige utan även i andra delar av världen där man har vinterväglag.

Tekniken har under de senaste åren testats på sammanlagt fem av Svevias driftområden. Det har gjorts för att få kunskap om hur väl tekniken står sig i olika typer av geografier. När projektet nu går vidare till nästa fas väljer man att koncentrera sig på tre områden. Driftområde Enköping, Västerås och Umeå.

– Det vi behöver göra nu är att förfina metoderna för att samla in informationen om väglag, temperatur och nederbörd. Det finns ännu brister för att säkerställa att vi får in tillräckligt med information om hela vägnätet. I tätort där det finns mycket trafik är det enklare att hitta sätt att samla in information jämfört med i glesbygd. Vi behöver också utsätta systemet för olika väderförutsättningar från svarthalka till riktigt låga temperaturer och stora mängder snö.

Projektet har genomförts i samarbete med B&M systemutveckling, Trafikverket, Vti, Klimator, SMHI, Vaisala och Roadcloud.

Förutom SBUF så bidrar även Trafikverket, Vinnova och branschens entreprenörer med finansiering.



Källa: Svevia


Skriv ut





Peab Asfalt vinner kontrakt i Hallstahammars kommun

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen och kommer att utföra underhållsbeläggningar i Hallstahammars kommun under 2020. Uppdraget omfattar mindre markarbeten samt belä...

Läs mer
Rickard Jacobsson, VD Serafim Fastigheter.

Serafim Fastigheter förvärvar i Sollentuna

Serafim Fastigheter har förvärvat och tillträtt fastigheten Sollentuna Elfenbenet 1....

Läs mer


Skanska bygger järnväg i Vestfold, Norge för cirka 330 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Sa.Pi. NOR om markarbeten på den norra delen av en ny jä...

Läs mer
Svevia renoverar vägen mellan Skarvsjöby och Storuman för en bättre trafiksäkerhet på sträckan.

Svevia förbättrar trafiksäkerheten på E45 mellan Skarvsjöby och Storuman

Sträckan som är 14 kilometer lång är rejält nedsliten och ska under...

Läs mer


Sweco skriver ramavtal med Trafikverket om utredningar av buller och ljudkvalitet

Två miljoner svenskar utsätts dagligen för trafikbuller vid sina bostäder...

Läs mer
Foto över hur området kring Sjögräsgatan i Lomma ser ut idag.

Byggstart vid Sjögräsgatan

Under vecka 25 startar arbetena med att omgestalta Sjögräsgatan och skapa en säkrare...

Läs mer
Inne i  LaGuardia.

Skanska når milstolpe på flygplatsen LaGuardia – bolagets största projekt någonsin

Skanska har färdigställt och öppnat den nya ankomst- och avgångshallen...

Läs mer


Peab Asfalt belägger start- och landningsbanan på F17 i Kallinge

Peab Asfalt har vunnit entreprenaden med Fortifikationsverket om att fräsa och lägga ny...

Läs mer
Visionsbild över en av de kommande entréerna till den nya tunnelbanelinjen.

Grönt ljus för tunnelbanans gula linje

Efter två års förhandlingar och tre års väntan har järnvä...

Läs mer
Varbergstunneln.

VSM lastar ur Varbergstunneln

Trafikverket bygger ut Västkustbanan från Göteborg till Lund med dubbelspår...

Läs mer
Vy från Pyttebron.

Ny utredning ska ge vägledning inför framtida beslut om Pyttebron

Kan Pyttebron flyttas och återanvändas? I det pågående arbetet med att ta...

Läs mer
Foto (t.h.): The Forest, Allessandro Ripellino Arkitekter, Studio Adrien Gardere, Luigi Pardo Architetti.

Gasellföretaget brandsäkrar världsutställningen i Dubai

Vem trodde för 30 år sedan att trä skulle vara ett vanligt förekommande...

Läs mer


Mest lästa












Corroventa












Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se