Svevia får nya medel för innovationsprojekt


2019-12-11

Svevia får ytterligare medel av SBUF, Svenska byggbranschens utvecklings fond, för projektledning av projektet \
Bild: Mattias Johansson
Svevia får ytterligare medel av SBUF, Svenska byggbranschens utvecklings fond, för projektledning av projektet "Prognosstyrd dynamisk vägdrift". Projektet har väckt uppmärksamhet världen över för sin vision att med modern teknik som vägsensorer och uppkopplade bilar, lösa ett problem som hela branschen har. Något som i en framtid kan komma att förändra hela branschen för vägunderhåll.

Projektet, som väckt intresse över hela världen, kan fortsätta utveckla metod och teknik under kommande två år. Svevia får ytterligare medel av SBUF, Svenska byggbranschens utvecklings fond, för projektledning av projektet "Prognosstyrd dynamisk vägdrift".

– Vi driver utvecklingen inom vägbranschen och har redan visat att vi med bättre informationsinhämtning kan optimera våra plogrundor och anpassa mängden salt på vägen. Det är åtgärder som gör stor skillnad på klimatpåverkan. Det har också blivit en stor avlastning av stress i driftledares och saltbilsförares arbetsmiljö. Utöver det finns det också ekonomiska incitament i form av ökad effektivitet och bättre trafiksäkerhet, säger Andreas Bäckström, Svevia

Med modern teknik, som de senaste vägsensorerna och uppkopplade bilar, har det skapats nya möjligheter till detaljerad informationsinhämtning av data som med avancerade algoritmer och artificiell intelligens kan förfina och anpassa vägunderhållet.

– Det som är unikt och som väckt så mycket uppmärksamhet är egentligen inte tekniken i sig utan vår vision om hur vi kan använda tekniken i vår bransch. Och hur vi kan lösa ett problem som hela branschen har. Och inte bara här i Sverige utan även i andra delar av världen där man har vinterväglag.

Tekniken har under de senaste åren testats på sammanlagt fem av Svevias driftområden. Det har gjorts för att få kunskap om hur väl tekniken står sig i olika typer av geografier. När projektet nu går vidare till nästa fas väljer man att koncentrera sig på tre områden. Driftområde Enköping, Västerås och Umeå.

– Det vi behöver göra nu är att förfina metoderna för att samla in informationen om väglag, temperatur och nederbörd. Det finns ännu brister för att säkerställa att vi får in tillräckligt med information om hela vägnätet. I tätort där det finns mycket trafik är det enklare att hitta sätt att samla in information jämfört med i glesbygd. Vi behöver också utsätta systemet för olika väderförutsättningar från svarthalka till riktigt låga temperaturer och stora mängder snö.

Projektet har genomförts i samarbete med B&M systemutveckling, Trafikverket, Vti, Klimator, SMHI, Vaisala och Roadcloud.

Förutom SBUF så bidrar även Trafikverket, Vinnova och branschens entreprenörer med finansiering.



Källa: Svevia


Tipsa en vn Skriv ut





Zurface och Wiklunds räddar tonvis med natursten genom återbruk

Logistikföretaget Wiklunds och naturstensproducenten Zurface har inlett ett samarbete för att minska bygg- och anläggningsbranschens miljöpåverkan genom att skapa...

Läs mer


Anna Lagergren ny kommersiell chef på Züblin Scandinavia AB

Vi är glada att välkomna Anna Lagergren som kommersiell chef med ansvar för bland...

Läs mer


2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.

EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anlä...

Läs mer


SVEAB Anläggning erhåller etapp 1 för projekt KaVa

SVEAB Anläggning har erhållit etapp 1 för ”Kapacitetsförstärkning...

Läs mer
Variationen i återvunnet material kan göras till en fördel i bullerplank med hjälp av design. 

Swisspearl vinner innovationspriset InfraAwards 2023

Med bidraget ”Skräp på väg - in i förändringen” tar...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Exempel på balkprov i maskin där böjdragprovning utförs. 

Heidelberg Materials kan nu erbjuda böjdragprovning

Sedan en tid tillbaka är Heidelberg Materials Betong Sverige ackrediterade att utföra...

Läs mer


Volvo visar vägen med unik eldriven bredd på eComExpo i Stockholm

Volvo är en av flera stora tillverkare som valt att ställa ut på eComExpo - den nya...

Läs mer
<span>Just nu anläggs Veg Techs strandmattor och ängsmattor i en av Sveriges modernaste stadsmiljöer, Barkabystaden i Järfälla kommun. Här rinner Bällstaån som under många år haft stora problem med föroreningar, erosion och dålig vattenkvalité.</span>

Växter som gör underverk för vattenkvalitén

Vegetation i vattenmiljöer har stor betydelse och nytta för vattenrening, flö...

Läs mer
<span>Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari samtalar med Elonroads grundare Dan Zethraeus och medarbetare i fabriken i Lund.</span>

Elonroad visar upp elvägar för klimat- och miljöministern i Skåne

En stolt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari besökte under gårdagen...

Läs mer


Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer
<h1><span style=\

Nytt uppställningssystem säkrar arbetsplatsen ytterligare

Det är Swerocks nya eldrivna betongpumpar som får det senaste fullflexibla uppstä...

Läs mer


Mest lästa









imex

Robota Pumpshoppen

Ketherm

Leksandsdörren

Pipefixer

Giha

stoneco

Acticon

piltorps leister

Optiheat

stoneco

Comfort zone

hmetools

CDVI

CH Ståldörrar

ABC Solution

Viking Lighting








Industrinät

asamuelsson

Wiklunds



Martinsons

Kamic

Leviat

Alron

Elecosoft

Ledvance

Lami doors

ovella

Hyrex

Con-form

Bellalite

ANM Mättjänster

Corroventa nordbygg

nils malmgren ab

Biotherm heat pelletech

Moramast

Nice to heat you

Geodeal

Team Tejbrant

Lappset

Barikell

Solmässan

BFT Baltic Forest Trading
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se