”Tippflak och plog på pickups är ett riktigt alternativ ”


2019-08-08

FC V2300E är en lätt och slitstark ledad snöplog för pickup, vars vingar går att röra på separat för att kunna rikta vingarna efter behov. Sanbbinfästningen gör plogens fast- och lösgöring snabb och lätt.
Bild: Ficon
FC V2300E är en lätt och slitstark ledad snöplog för pickup, vars vingar går att röra på separat för att kunna rikta vingarna efter behov. Sanbbinfästningen gör plogens fast- och lösgöring snabb och lätt.

Det menar Ficon, Finlands marknadsledande tillverkare av tillbehör för fastighetsskötsel och vägunderhåll speciellt designade för pick-up bilar och små hjullastare. Ficons snöplogar är slitstarka och har producerats anpassat för våra nordliga förhållanden. Dessutom är de både bekväma och effektiva att använda, så att intresset för att specialutrusta pickups med plog är kanske ingen ögonbrynshöjare.

I det snöiga Finland används utrustade pickups av både stora och små företag för att sköta vinterunderhåll av gårdar, industriområden, vägar och parkeringsplatser.

Att utrusta en pick-up bil med tillbehör för vägunderhåll och fastighetsskötsel är behändigt och ekonomiskt. Istället för att köpa ny traktor eller hjullastare, kan du behändigt utrusta dina nuvarande, eller nya pickups med snöplog, tippflak, sandspridare eller trycktvätt.

Tack vare snabbinfästningen kan Ficons plogar monteras och ta loss på ett tidseffektivt sätt. Det gör det möjligt att använda bilen till vanlig körning när plogen inte behövs. Tippflaket som monteras på bilens eget flak är mycket mångsidigt och kan till exempel användas till sandning på vintern tillsammans med sandspridare, eller till att köra jord eller löv under sommartid.

Den mest unika produkten är FC Hyvelblad som installeras under fordonet. Hyvelbladet användas för att jämna till packad is och snö på vintern, samt för att utjämna sand på sommaren. På vårvintern skrapar hyvelbladet fram den gamla sanden som smält in i isen, så att man inte behöver sprida ut ny sand varje gång. Detta sparar på kostnader och miljön.

Ficons plogar fungerar antingen hydrauliskt eller elektrohydrauliskt. De hydrauliska produkterna får sin drivkraft från en remdriven hydraulikpump som monteras i motorutrymmet. De fullhydrauliska produkterna är starka och passar utmärkt för professionell användning. Den alternativa elektrohydrauliken drivs med en elmotor som installeras antingen i bilen eller i plogen.



Källa: Ficon

Skriv ut



RISE får europeiskt innovationspris för brandbekämpningssystem till vägtunnlar

Ett nytt brandbekämpningssystem till Norra länken, Förbifart Stockholm och Götatunneln i Göteborg, som förväntas spara upp till en halv miljard kronor, får nu...

Läs mer
Broprojekt i Rwanda.

Ny bro över Makurungwefloden ger en säkrare vardag

– Otroligt givande. Så beskriver Gustav Good, brokonsult på Ramboll, arbetet med...

Läs mer

Svevia bygger hängbro i Olofström

Svevia ska bygga hängbron som kommer att binda ihop Halens friluftsområde.

Den planerade hängbron över Frickasundet i Halens friluftsområde kommer att byggas...

Läs mer
Vybild Centralen, Göteborg.

Skräddarsydd, klimatförbättrad betong till Västlänken – och fortsatt förtroende för Thomas Betong

Arbetet med E02 Centralen påbörjades 2018 och sedan starten har Thomas Betong...

Läs mer
Sweco utformar Bollnäs nya resecentrum.

Sweco utformar Bollnäs nya resecentrum

Sweco har fått förtroendet att utforma Bollnäs nya resecentrum. Ambitionerna har...

Läs mer

Omexom inleder storskaligt arbete vid Njurundabommen


Järnvägsbroarna över Ljungan och Stångån behöver bytas ut för...

Läs mer

Stora satsningar på kollektivtrafiken i Täby och Danderyd


Nu påbörjar Trafikverket den första av flera större kollektivtrafiksatsningar...

Läs mer

Norconsult utreder kapaciteten på Skånebanan


Norconsults järnvägsexperter har vunnit uppdraget att utföra en teknisk utredning i...

Läs mer


Första delen av nya Vasagatan är klar

Stockholms stad bygger om Vasagatan till en mer välkomnande, tryggare och levande stadsgata...

Läs mer
Bilden är ett montage.

Peab bygger nya Storbron i Sundsvall

Under de närmaste två åren ska Peab bygga en ny modern Storbro över Selå...

Läs mer
<span>Projektet D14 Mindemyren går från Kronstad i norr till Kristianborg i söder och omfattar totalt 1 500 meter. </span>

NCC får affär på närmare 900 miljoner kronor i Norge – ny del av Bybanen

NCC får ett nytt uppdrag av Bybanen Utbygging i Norge värt närmare 900 miljoner...

Läs mer


Tunnelbanestationer kan vara en god affär för långsiktiga investerare

Det finns en allt större efterfrågan på långsiktiga investeringar för...

Läs mer


Mest lästa





















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)byggnorden.se
Annonsering
annons(at)byggnorden.se