BIM-modellering sparade in ÄTOR och gav viktiga erfarenheter


2020-01-27

Trafikplats Vega i Haninge
Bild: Skanska
Trafikplats Vega i Haninge

Trafikplats Vega i Haninge, modellen i Tekla Structures.
Bild: Trimble Solutions/Tekla Structures
Trafikplats Vega i Haninge, modellen i Tekla Structures.

Ett av Trafikverkets första stora ritningsfria pilotprojekt, trafikplats Vega i Haninge, stod färdigt 2018. Den digitala modellen gjord i Tekla Structures var helt byggbar. I det komplexa projektet har man sparat in på ÄTOR och vunnit viktiga erfarenheter.

Trafikplats Vega i Haninge utanför Stockholm består av fem platsgjutna broar, varav en spännarmerad, samt stödmurar utefter Nynäshamnsvägen. Vega avlastar en annan trafikplats i Haninge och förbättrar flödet i hela området. Det är ett komplext projekt som projekterades och konstruerades helt utan pappersritningar. 


Viktigt med standarder och öppna format
Vega var ett av Trafikverkets första pilotprojekt inom BIM. Det påbörjades 2015 och 2018 var relationshandlingarna klara och trafikplatsen togs i bruk.

– Syftet med våra tidiga pilotprojekt var att testa olika metoder och undersöka hur vi arbetar med modeller både i projektering och under byggfasen och för att ta fram underlag för relationshandlingar. Erfarenheter från kravställning och arbetet med modeller från Vega och andra piloter har legat till grund för fler projekt. Nu jobbar Trafikverket med BIM-modeller i de flesta projekt, berättar Peter Axelsson, strateg inom BIM, Trafikverket.

För Trafikverket är det mycket viktigt att vara plattformsneutrala, informationen ska inte låsas in och måste vara framtidssäkrad. Därför är standarder och fria format så som IFC på sikt mycket angelägna. Likaså att den digitala modellen är byggbar.

– Större anläggningsprojekt kräver arbete i en lång rad programvaror och med slutlig överlämning till förvaltning. I den processen är standarder och öppna format viktiga för Trafikverket eftersom man är beställare av flera tusen projekt, från små till stora. Annars fungerar inte kommunikationen genom kedjan av aktörer och vi riskerar att få problem vid importer/exporter och framtida underhåll, det är en nyckel till framgång för BIM, säger Peter.


Noggrann planering och krävande konstruktion
Skanska var den upphandlade entreprenören och har i dagsläget genomfört flest ritningsfria projekt i Sverige.

– Beställaren hade mycket höga digitaliseringskrav. Alla objekt i hela modellen är till exempel kodade och de kan filtreras på vad som helst. Vi och teknikkonsulten ELU genomförde många möten innan projekteringen startade, BIM-modellering kräver extra mycket planering, berättar Magnus Westman, produktchef på Skanska.

ELU modellerade och skapade den komplexa konstruktionen med Tekla Structuresoch sedan exporterades den via IFC-filer till Navis Works, som Skanska byggde efter. Även exporten till Q-armering, som armeringsleverantören använde fungerade väl.

Att armera en komplex brokonstruktion är krävande. Grundförhållandena innebar lera som var utmanande att arbeta i och även geometrier i påldäcken krävde anpassningar.

– Det var en stor fördel att modellera trafikplats Vega i Tekla Structures eftersom det är så lätt att anpassa till egna behov. I Vega-projektet utvecklade vi flera komponenter, bland annat en som kunde svepa armering vinkelrätt utifrån vald geometri. De har vi sedan kunnat använda vidare i andra projekt, berättar Björn Lööw, brokonstruktör på ELU, som har genomfört ett stort antal projekt i Tekla Structures.

Modelleringen i Tekla Structures gjorde att man kunde se krockar i armeringen och då komma fram till hur dessa kunde lösas i samarbete med Skanska.

– Vi tog också fram ett verktyg för att modellera pålar automatiskt utifrån ett beräkningsprogram. Sedan kunde Tekla Structures anpassa pålarna utifrån bergytor och även generera rapporter till arbetsplatsen med tillhörande exportmodeller i centrumlinjer. Det verktyget effektiviserade modelleringen av trafikplats Vega ytterligare, säger Mikael Karåker, brokonstruktör på ELU.

Snabba lösningar och färre fel
– Vi har genomfört en komplex grundläggning med 85 kilometer betongpålar på dålig, sank mark, och slog inte av alls många pålar. ELU gjorde ett väldigt bra jobb med modelleringen, säger Skanskas produktionschef Per Holmberg.

Precis som i många bygg- och anläggningsprojekt bestod arbetsgruppen av människor med flera olika nationaliteter. Per berättar att BIM-modellen underlättade samarbetet eftersom en bild inte kräver ett gemensamt språk.

– När en erfaren byggare läser en 2D-ritning ser vi resultatet i huvudet. Men för att förmedla den till andra krävs pedagogik, whiteboard och framför allt tid. Vid påldäckningen var det toppen att titta på modellen och se hur höjder låg och inte minst vilken tillgänglig plats som fanns.

– Alla kan inte armering och att se den och förstå den på papper kräver erfarenhet. Vi har kunnat förutse krockar och att det blivit för trångt. Där har modellen varit ypperlig, det blev färre fel och behov att göra snabba lösningar på plats. Den stora vinsten ligger i tidsbesparingen och färre ÄTOR, säger Magnus Westman, produktionschef på Skanska.

Projektet har genererat såväl miljö- som arbetsmiljövinster. Dels genom kompletta mängdavtagningslistor som kunnat minska spillet, dels genom att det varit lättare att planera i förväg, vilket minskat stress och ”brandsläckningar”.

– I samordningsmodellen lägger vi ihop discipliner, de får med sig el, rördragning och annat som annars riskerar att missas. Det är väsentligt mycket lättare att hitta turordningen i en digital modell, vilket bland annat minskar väntetiderna säger Per Holmberg.

Projektet lade ner cirka 30 procent mindre tid i markarbeten, jämfört med liknande projekt.

– Att använda byggbara modeller innebär att man bland annat kan reducera kostnader, spill och minska väntetider under produktionstiden förklarar Tove Lindblad, affärsutvecklingschef på Trimble Solutions Sweden.

– Man minskar även mängden fel i produktionsskedet som ett resultat av en gemensam syn på vilket arbete man ska utföra. Den byggbara modellen genererar att det blir färre oväntade stopp och störningar och att igångsättningstiden vid nya arbetsmoment blir kortare. Arbetslagen har en klar och gemensam syn om hur nästa moment ska utföras, detta genom att man använder den byggbara modellen ute i produktionen, fortsätter Tove Lindblad.


Vunna erfarenheter
Vilka erfarenheter tar nu Trafikverket med sig från Vega-projektet? Trafikverket har mer än tusen projekt igång samtidigt, och som beställare är det mycket viktigt att leveranser sker standardiserat och enhetligt. Erfarenheter från pilotprojekten har hjälpt dem att få fram bättre kravställning generellt.

– Erfarenheterna i Vega visade på vissa svårigheter kring hur vi skulle följa upp arbetet med kontroller i modellerna där vi behöver bli bättre. Våra specialister ska enkelt kunna säga när projektet kan gå vidare till nästa steg till bygghandling och entreprenör. Det har också blivit lättare att se vissa konflikter, till exempel att säkerställa att det finns ordentligt med utrymme för trädplanteringar som behöver ordentligt med djup samt att tidigt upptäcka eventuella problem kring ledningsdragning, säger Peter Axelsson, Trafikverket.

– BIM och modeller är viktiga delar för anläggningen i ett livscykelperspektiv från planering, projektering, byggande och förvaltning. BIM är både en process och verktyg som hjälper oss att bygga upp en digital anläggning som kan förvaltas på ett effektivt sätt under hela dess livslängd. Där har Vega bidragit med viktiga delar, avslutar Peter Axelsson.



Källa: Trimble


Tipsa en vn Skriv ut



Cramos Harald Sundin och Regions Stockholms Mats Vornanen.
Cramos Harald Sundin och Regions Stockholms Mats Vornanen.

Cramo inviger nytt logistikcenter – en nyckelfunktion i utbyggnaden av Stockholms tunnelbana

Cramo tar ytterligare ett steg i sitt omfattande uppdrag vid utbyggnaden av den nya tunnelbanan genom att inviga sitt nya logistikcenter i Jordbro utanför Stockholm. Centret kommer att fungera...

Läs mer
Malux
<span>Betongbil i trafik</span>

Heidelberg Materials utvecklar smartare, säkrare och mer hållbara betongtransporter

Säkrare, smartare och mer hållbara betongtransporter har stått i fokus i...

Läs mer
I slutet av februari släpps årets Ramirentrapport, med statistk från byggbranschen, som bland annat visar att var sjätte inom branschen är rädd att förlora jobbet i år.

Var sjätte anställd i byggbranschen rädd att mista jobbet

2024 var ett tufft år för byggbranschen. Drygt var fjärde som jobbar inom branschen...

Läs mer
<span>46 mil ny ledning mellan Karlstad och &Ouml;stersund.</span>

Tyréns är huvudkonsult i Svenska kraftnäts största ledningsbyggnadsprojekt någonsin

Projektet Karlstadbenet innebär 46 mil ny dubbel ledning på 400 kilovolt mellan Karlstad...

Läs mer
Ny belysning på Valhallavägen uppspänt på vajer mellan 16 st stolpar

Ny belysning på Valhallavägens promenadstråk

106 st LPA uppspänt på vajer mellan 16 st stolpar ger ljus och stämning till...

Läs mer
Bohushallen i Ale kommun, Västra Götalands län.

Från lysrör till LED i Ale kommun

Ale kommun har tagit ett helhetsgrepp och beslutat att byta ut all belysning i kommunens lokaler...

Läs mer
<span>Svevia blir ny entreprenör för asfaltbeläggningar i &Auml;ngelholm kommun. </span>

Svevia tecknar asfaltkontrakt med Ängelholm kommun

Från och med den 1 april 2025 är det Svevia som på uppdrag av Ängelholm...

Läs mer


Ammann slutför förvärvet av ABG asfaltläggare från Volvo CE

Ammann har slutfört sitt förvärv av ABG asfaltläggarprogram från Volvo...

Läs mer


NCC tecknar asfaltskontrakt för 380 MSEK i Norge

NCC har tecknat nio asfaltskontrakt med Statens vegvesen (norska Trafikverket) och flera regioner i...

Läs mer
<span>Volvo CE:s stora 30-tons nätanslutna grävmaskin ingick i Electric Worksite-testerna. </span>

Studie visar att elektrifierade byggarbetsplatser är möjliga med många vinster för samhället

Eldrivna maskiner gör ett lika bra jobb som dieselmaskiner – utan avgaser och med bä...

Läs mer


Zurface och Wiklunds räddar tonvis med natursten genom återbruk

Logistikföretaget Wiklunds och naturstensproducenten Zurface har inlett ett samarbete för...

Läs mer


Anna Lagergren ny kommersiell chef på Züblin Scandinavia AB

Vi är glada att välkomna Anna Lagergren som kommersiell chef med ansvar för bland...

Läs mer


2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.

EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anlä...

Läs mer


SVEAB Anläggning erhåller etapp 1 för projekt KaVa

SVEAB Anläggning har erhållit etapp 1 för ”Kapacitetsförstärkning...

Läs mer
Variationen i återvunnet material kan göras till en fördel i bullerplank med hjälp av design. 

Swisspearl vinner innovationspriset InfraAwards 2023

Med bidraget ”Skräp på väg - in i förändringen” tar...

Läs mer


Det närmar sig mörkare tider

Bra arbetsbelysning på byggarbetsplatsen är en förutsättning för ett bra...

Läs mer
Exempel på balkprov i maskin där böjdragprovning utförs. 

Heidelberg Materials kan nu erbjuda böjdragprovning

Sedan en tid tillbaka är Heidelberg Materials Betong Sverige ackrediterade att utföra...

Läs mer


Volvo visar vägen med unik eldriven bredd på eComExpo i Stockholm

Volvo är en av flera stora tillverkare som valt att ställa ut på eComExpo - den nya...

Läs mer
<span>Just nu anläggs Veg Techs strandmattor och ängsmattor i en av Sveriges modernaste stadsmiljöer, Barkabystaden i Järfälla kommun. Här rinner Bällstaån som under många år haft stora problem med föroreningar, erosion och dålig vattenkvalité.</span>

Växter som gör underverk för vattenkvalitén

Vegetation i vattenmiljöer har stor betydelse och nytta för vattenrening, flö...

Läs mer
<span>Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari samtalar med Elonroads grundare Dan Zethraeus och medarbetare i fabriken i Lund.</span>

Elonroad visar upp elvägar för klimat- och miljöministern i Skåne

En stolt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari besökte under gårdagen...

Läs mer


Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer
<h1><span style=\

Nytt uppställningssystem säkrar arbetsplatsen ytterligare

Det är Swerocks nya eldrivna betongpumpar som får det senaste fullflexibla uppstä...

Läs mer
3D bild av den nya timmersorteringsanläggningen<div> </div>

NCC moderniserar Kåge Sågverk i Skellefteå

NCC ska på uppdrag av Norra Timber utföra tre delentreprenader för att fö...

Läs mer

MCS funktion "Fordonslager" möjliggör översikt av lagernivå i servicebilar

MCS, leverantör av system för uthyrning, har utvecklat en ny funktion i sin...

Läs mer
Låsbara lock anpassade för eftermontage av innerlock i redan installerade Melbye brunnar.

Malmö Stadsnät säkrar infrastrukturen

Malmö Stadsnät arbetar sedan lång tid tillbaka med säkerheten kring den...

Läs mer
Nytt stationshus östra fasaden (bilden är en illustration).

Jernhusen bygger Göteborgs nya stationshus

Jernhusen förvärvar byggrätten till Göteborgs nya stationshus. Med byggnaden...

Läs mer


Trafikverket häver kontrakt med entreprenör

Trafikverket har beslutat att häva kontraktet med AGN Haga, den entreprenör som bygger...

Läs mer
Visionsbild Kungsgatan österut (bilden är en illustration).

Kungsgatans grund stärks inför framtiden

Det är över 100 år sedan Kungsgatan byggdes och nu behöver grunden under gatan...

Läs mer


Överenskommelse om förbättringar av E18 genom Karlstad

Kollektivkörfält, cirkulationsplats, gång- och cykelpassager och nya avfarter...

Läs mer


Norconsult vinner stort brouppdrag i Vilhelmina

Norconsult har vunnit ett stort uppdrag för Trafikverket värt 10 miljoner kronor avseende...

Läs mer
Spårutbyggnaden, från två till fyra spår, innebär att pendeltågstrafik och fjärrtrafik kan hanteras åtskilt och möjliggör en ökad turtäthet för regionaltåg, fjärrtåg och godståg.

WSP får Trafikverkets förtroende att utforma en av etapperna på Fyra spår Uppsala

Nu påbörjas arbetet med en av etapperna på Ostkustbanans utbyggnad mellan Uppsala...

Läs mer
Robert Gradin, fälttekniker hos Geomatikk genomför koordinatsättning i samband med ledningsanvisning.

Koordinatsättning skapar förutsättningar för framtidens ledningsanvisning

Utvecklingen inom ledningsanvisning går snabbt. Digitalisering, automatisering och avancerade...

Läs mer


Veidekke bygger ut infrastruktur i Skölsta

Veidekke har tecknat avtal med Uppsala kommun gällande utbyggnaden av infrastruktur med gator,...

Läs mer
Mats Norberg, VD för Swerock Norden.

Swerock vill se ökat samarbete i branschen för att nå klimatmålen

År 2030 ska bygg- och anläggningsbranschen ha halverat de klimatpåverkande...

Läs mer
Käppalaverket, eftersedimenteringen.

NCC bygger om Käppalaverket

NCC och Käppalaförbundet ska i samverkan bygga om Käppalaverket på Lidingö...

Läs mer
Idéskiss kajpromenad vid Bäveån.

Uddevalla kommun och NCC bygger översvämningsskydd

Nu är det klart att NCC kommer att bygga översvämningsskyddet och förvekliga...

Läs mer


Mest lästa









imex

Robota Pumpshoppen

Leksandsdörren

stoneco

CH Ståldörrar

Viking Lighting

Hellbergs

Bergsäkra

piltorps leister








Wiklunds



Leviat

Alron

Lami doors

ovella

Con-form

ANM Mättjänster

nils malmgren ab

Team Tejbrant

Tubman

Corroventa

Svebab

Heco

Per Wikstrand

Elecosoft

Lavtox Boracol

Motum Blekinge

Lappset

Zipup dinolift

AF Rör

aircoil

Steelpool

Lightlift

Vieser

Zerxes

Jeven

wettergrens

swescan

Ruukki

EdmoLift

Elmässan 2
Unica Media AB © 2022
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se