Installation av laddstolpar på bostadsrättsföreningens mark


2021-08-30

Bild: HSB

Elbilar och laddbara hybridbilar blir allt mer populära i Sverige vilket bidrar till en ökad efterfrågan på laddstolpar. Även inom bostadsrättsföreningar efterfrågas fler laddstolpar, eftersom bostadsrättshavare helt enkelt vill kunna ladda sina bilar på ett smidigt sätt i anslutning till boendet. En vanlig (och oväntat klurig) fråga är hur en bostadsrättsförening ska gå till väga för att installera laddstolpar och närmare bestämt hur beslut om installationen ska fattas. Vad säger egentligen lagen? HSBs fastighetsjurist Elin Redner Biving reder ut vad som gäller.

Större förändringar kräver stämmobeslut
I bostadsrättslagens 9 kapitel 15 § anges att beslut om en "väsentlig förändring" av föreningens hus eller mark med anledning av om-, till- eller nybyggnation kräver beslut på föreningsstämman. Vad som utgör en sådan väsentlig förändring framgår dock inte uttryckligen av lagen och föreningen måste göra en bedömning i varje enskilt fall. 

För att bedöma om en åtgärd utgör en väsentlig förändring bör föreningen bland annat titta på åtgärdens omfattning och vilka ekonomiska åtaganden som följer med åtgärden. Ibland kan det vara nödvändigt att i ett tidigt skede vända sig till en jurist för att få hjälp att göra bedömningen.


Beslut om den löpande förvaltningen = styrelsebeslut
Beslut om underhåll och reparationer av föreningens hus och mark fattas normalt av styrelsen inom ramen för den löpande förvaltningen. Styrelsen har dock möjlighet att ta upp en fråga på föreningsstämman för beslut, om det råder osäkerhet kring själva beslutsfattandet. Om styrelsen är osäker på sin behörighet kan den alltså ta det säkra före det osäkra och hänskjuta frågan till föreningsstämman.


Stämmobeslut eller styrelsebeslut? Det beror på!
Installation av laddstolpar anses inte utgöra underhåll eller reparation av föreningens hus och mark och är således inget som faller in inom den löpande förvaltningen. Frågan blir då om åtgärden istället träffas av bestämmelsen i 9 kapitlet 15 § bostadsrättslagen och därav kräver ett stämmobeslut.

Det kan konstateras att rättsläget i dagsläget är något oklart avseende bostadsrättsföreningars beslutsfattande kring installation av laddstolpar; lagstiftaren och domstolarna har helt enkelt inte hunnit uttala sig om hur man ska se på saken. I lagkommentaren till ovan nämnda bestämmelse i bostadsrättslagen anges exempel på vad som kan anses utgöra en väsentlig förändring. Att föreningen byter ut en fungerande entréport i standardförbättrande syfte anses inte utgöra en väsentlig förändring, medan installation av en ny sophantering däremot anses utgöra en väsentlig förändring. HSBs bedömning är att installation av laddstolpar hamnar någonstans mittemellan dessa två exempel i lagkommentaren.

Om det rör sig om förhållandevis få laddstolpar som ska installeras på redan befintliga garageplatser/parkeringsplatser och den faktiska kostnaden för föreningen inte utgör en större investering bör styrelsen själv kunna fatta beslut i frågan; det borde omfattas av styrelsens behörighet. Det ska dock återigen understrykas att rättsläget än så länge är oklart i frågan. För att vara helt på den säkra sidan bör beslutet fattas av föreningsstämman.

Om bostadsrättsföreningens styrelse väljer att självmant fatta beslut om installation av laddstolpar ska styrelsen vara medveten om att det kan komma invändningar från medlemmarna om att åtgärden utgör en väsentlig förändring (och att beslutet därför fattats på ett felaktigt sätt). Om styrelsen bedömer att majoriteten av medlemmarna är positivt inställda till installationen och därav kommer rösta igenom ett beslut om laddstolpar kan det därför vara klokt att låta föreningsstämman fatta beslutet. På så sätt utesluter bostadsrättsföreningen att beslutet fattas på felaktigt sätt. Med det sagt är det inte heller direkt juridiskt fel att styrelsen på egen hand fattar beslut i frågan.


Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan det först och främst konstateras att rättsläget är oklart. Det är med andra ord inte fastställt exakt vad som gäller rent juridiskt. HSB bedömer dock att styrelsen i en bostadsrättsförening bör kunna fatta beslut om installation av laddstolpar på egen hand i vissa fall, men en bostadsrättsförening som vill vara helt säker på att beslutet är juridiskt korrekt bör fundera på om beslutet inte borde tas av föreningsstämman istället.


Källa: HSB


Skriv ut



\
"Optimerad logistik kan öka den producerbara tiden med upp till 15 procent", säger Rasmus Gardahl.

Ny satsning på bygglogistik går som tåget – Lambertsson blir en partner genom hela byggprocessen

Lambertsson förvärvade i våras delar av logistikföretaget Servistik. Responsen från byggbranschen har varit över förväntan och de första...

Läs mer
Stationsområdet vid Härnevi skolväg/Köpmanvägen/Stationsvägen , skapad av CF Møller Architects.

Så kan Bro stationsområde se ut i framtiden

Bro växer med fler invånare samtidigt som planerna på 15-minuterstrafik utvecklas....

Läs mer


Peab Asfalt lägger asfalt med 96 procent cirkulära material

Genom att ta tillvara överskottsmassor från infrastrukturprojekt i Sundsvall som annars...

Läs mer
Christopher Jennebo, planerare på Ledningsnät Vatten och avlopp.

Mängden fett i avloppsledningarna ökar risken för vattenskador

Såväl antalet invånare som mängden serveringar i Örebro stad har blivit...

Läs mer

AF Bygg Syd moderniserar avloppsreningsverk i Vänersborg

AF Bygg Syd ska bygga nya bassänger och byggnader samt bygga om, renovera och modernisera den befintliga anläggningen för att klara de framtida reningskraven

AF Bygg Syd, dotterbolag i AF Gruppen, har tilldelats uppdraget att bygga till och modernisera...

Läs mer
Förhoppningen är att det ska bli enklare att uppföra laddningspunkter för elbilar med Lantmäteriets nya tolkning.

Enklare för samfälligheter som vill installera laddningspunkter för elbilar

Det ökade intresset för elbilar gör behovet av bra laddningsmöjligheter till en...

Läs mer


Innovativa tankstationer rullas ut i hela Sverige – sparar tid och utsläpp

Det har nu gått två år sedan Sveriges första mobila tankstation för...

Läs mer
M/S Silvia.

Fatsighetsbolag möjliggör eldriven båtpendling för boende

Den 26 oktober startar Nackalinjen, en eldriven pendelbåtlinje mellan Nacka och centrala...

Läs mer
Tunnelborr.

NCC bygger tunnel för skyfall i Köpenhamn

NCC i konsortium med SMET har fått i uppdrag att bygga en 1,3 kilometer lång tunnel...

Läs mer
Göteborg utvecklar stationsområdet. Bild från stadsutvecklingsprogrammet (bilden är en illustration).

FOJAB tävlar med Cobe om stationsbyggnad i Göteborg

Hur den nya stationsbyggnaden Mittuppgången på Göteborg Central ska se ut avgö...

Läs mer
Sävenäs tågdepå.

Skanska bygger ut tågdepån vid Sävenäs i Göteborg

Skanska har fått i uppdrag av Västtrafik och Jernhusen att bygga ut tågdepån...

Läs mer
Eitech har erhållit uppdraget att ansvara för installationer av tekniska system när Trafikverket moderniserar Tingstadstunneln både in- och utvändigt med start våren 2022

Eitech ansvarar för installationerna av tekniska system i moderniseringen av Tingstadstunneln

Eitech har av SICE Nordics erhållit uppdraget att ansvara för installationer av tekniska...

Läs mer


Mest lästa



























Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se