Thomas Concrete Group köper Sveriges första serietillverkade 100 % eldrivna betongbil


2021-09-28

På bilden från vänster: Roger Alm vd Volvo Lastvagnar, Hans Karlander vd Thomas Concrete Group.
Bild: Joakim Blomquist
På bilden från vänster: Roger Alm vd Volvo Lastvagnar, Hans Karlander vd Thomas Concrete Group.

Thomas Concrete Groups nya fossilfria fordon Volvo FE Electric, från Volvo Lastvagnar.
Bild: Joakim Blomquist
Thomas Concrete Groups nya fossilfria fordon Volvo FE Electric, från Volvo Lastvagnar.

Thomas Concrete Group, investerar nu i sin första 100 procent eldrivna betongbil. Lastbilen från Volvo Lastvagnar kommer att användas för distribution av i första hand klimatförbättrad betong, som likt lastbilen minskar CO2-utsläppen avsevärt. Fordonet kommer att köras i göteborgsregionen och beräknas minska avgasutsläppen med omkring 180 ton koldioxid under en tio-årsperiod.


Nu börjar en av Sveriges största betongtillverkare, Thomas Concrete Group, investera i fossilfria fordon. Först ut är en Volvo FE Electric från Volvo Lastvagnar, som är den första serietillverkade betongbilen i Sverige.

– Vi ser investeringen som nästa steg i vårt hållbarhetsarbete och ett testprojekt för hela byggbranschen när det gäller att säkerställa hur en hundra procent eldriven betongbil fungerar i vardagen med alla de påfrestningar det innebär, säger Hans Karlander, Koncernchef på Thomas Concrete Group.

Volvo Truck Corporation och Thomas Concrete Group har samtidigt ingått ett letter of intent (LOI) där man kommit överens om att lära från varandra och samarbeta i transitionen mot mer hållbara transportlösningar.

Lastbilen är framtagen för att möta ett växande krav på mindre utsläpp och buller, särskilt i känsliga storstadsområden. Den innebär ett stort steg mot mer klimatsmarta transporter. Förutom minskad miljöpåverkan innebär eldriften även lägre ljudnivåer som tillsammans med den moderna och rymliga hytten bidrar till en förbättrad arbetsmiljö för chaufförer och andra som verkar i närheten.

– Detta är en viktig pusselbit i vårt sedan länge påbörjade och målmedvetna hållbarhetsarbete, som bland annat syftar till att vi ska leverera en helt klimatneutral betong år 2030, säger Hans Karlander, Koncernchef på Thomas Concrete Group.

Lärdomarna som koncernen får tack vare den nya helt elektrifierade betongbilen kommer man sedan att ta med sig till sina övriga marknader i USA och Europa.

Den eldrivna betongbilen kommer att utgå från koncernens dotterbolag, Thomas Betongs fabrik i Mölndal och i första hand leverera klimatförbättrad betong (Thomagrön) till olika byggprojekt i Göteborgsområdet.

Till att börja med ska ellastbilen användas till etapperna Korsvägen och Centralstationen i projekt Västlänken i Göteborg. Tillsammans är dessa Sveriges största byggprojekt någonsin med klimatförbättrad betong. Totalt minskar CO2-utsläppen med 36 000 ton för bara Centralstationen, jämfört med om konventionell betong hade använts.

– Eftersom detta är vår första serietillverkade eldrivna betongbil som vi levererar på den svenska marknaden känns det extra speciellt att den ska leverera en betong som ger ett avsevärt lägre klimatavtryck, säger Volvo Trucks VD Roger Alm.

Fordonet tas i bruk inom kort istället för ett traditionellt dieselfordon. Volvo FE Electric har en räckvidd på cirka 200 km och är idealisk för den tänkta uppgiften som omfattar körningar på runt 150 km per dag. Bilen kommer att laddas nattetid vid den nybyggda ladd-stationen vid Thomas Betongs anläggning i Mölndal.

– Med den här satsningen går vi i bräschen för hela branschen inför den stora omställningen till fossilfria betongbilar, avslutar Hans Karlander.


Källa: Thomas Concrete Group


Skriv ut



\
"Optimerad logistik kan öka den producerbara tiden med upp till 15 procent", säger Rasmus Gardahl.

Ny satsning på bygglogistik går som tåget – Lambertsson blir en partner genom hela byggprocessen

Lambertsson förvärvade i våras delar av logistikföretaget Servistik. Responsen från byggbranschen har varit över förväntan och de första...

Läs mer
Stationsområdet vid Härnevi skolväg/Köpmanvägen/Stationsvägen , skapad av CF Møller Architects.

Så kan Bro stationsområde se ut i framtiden

Bro växer med fler invånare samtidigt som planerna på 15-minuterstrafik utvecklas....

Läs mer


Peab Asfalt lägger asfalt med 96 procent cirkulära material

Genom att ta tillvara överskottsmassor från infrastrukturprojekt i Sundsvall som annars...

Läs mer
Christopher Jennebo, planerare på Ledningsnät Vatten och avlopp.

Mängden fett i avloppsledningarna ökar risken för vattenskador

Såväl antalet invånare som mängden serveringar i Örebro stad har blivit...

Läs mer

AF Bygg Syd moderniserar avloppsreningsverk i Vänersborg

AF Bygg Syd ska bygga nya bassänger och byggnader samt bygga om, renovera och modernisera den befintliga anläggningen för att klara de framtida reningskraven

AF Bygg Syd, dotterbolag i AF Gruppen, har tilldelats uppdraget att bygga till och modernisera...

Läs mer
Förhoppningen är att det ska bli enklare att uppföra laddningspunkter för elbilar med Lantmäteriets nya tolkning.

Enklare för samfälligheter som vill installera laddningspunkter för elbilar

Det ökade intresset för elbilar gör behovet av bra laddningsmöjligheter till en...

Läs mer


Innovativa tankstationer rullas ut i hela Sverige – sparar tid och utsläpp

Det har nu gått två år sedan Sveriges första mobila tankstation för...

Läs mer
M/S Silvia.

Fatsighetsbolag möjliggör eldriven båtpendling för boende

Den 26 oktober startar Nackalinjen, en eldriven pendelbåtlinje mellan Nacka och centrala...

Läs mer
Tunnelborr.

NCC bygger tunnel för skyfall i Köpenhamn

NCC i konsortium med SMET har fått i uppdrag att bygga en 1,3 kilometer lång tunnel...

Läs mer
Göteborg utvecklar stationsområdet. Bild från stadsutvecklingsprogrammet (bilden är en illustration).

FOJAB tävlar med Cobe om stationsbyggnad i Göteborg

Hur den nya stationsbyggnaden Mittuppgången på Göteborg Central ska se ut avgö...

Läs mer
Sävenäs tågdepå.

Skanska bygger ut tågdepån vid Sävenäs i Göteborg

Skanska har fått i uppdrag av Västtrafik och Jernhusen att bygga ut tågdepån...

Läs mer
Eitech har erhållit uppdraget att ansvara för installationer av tekniska system när Trafikverket moderniserar Tingstadstunneln både in- och utvändigt med start våren 2022

Eitech ansvarar för installationerna av tekniska system i moderniseringen av Tingstadstunneln

Eitech har av SICE Nordics erhållit uppdraget att ansvara för installationer av tekniska...

Läs mer


Mest lästa



























Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se