Unikt samarbete som minskar både buller och miljöpåverkan i centrala Stockholm


2021-09-29

Bild: Stockholms stad

Stockholms stad påbörjar ett långsiktigt samarbete med Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana, för att återanvända det bergmaterial som genereras när den nya tunnelbanan byggs. Det är stadsutvecklingsprojektet i Norra Djurgårdsstaden som kommer att använda materialet som utfyllnad när nya gator och kvarter byggs.


Till en början tar Norra Djurgårdsstaden emot bergmaterial från arbetstunneln på Blasieholmen, som ansluter till förlängningen av tunnelbanan från Kungsträdgården mot Nacka. I förlängningen kan det bli aktuellt med fler samarbeten inom ramen för avtalet mellan Region Stockholm och Stockholms stad som nu finns på plats.


Över 50 000 lastbilstransporter sparas
För att minska antalet lastbilstransporter genom Stockholm city kommer bergmaterialet att transporteras med båt från Blasieholmen till Loudden i Norra Djurgårdsstaden. Det är en resa på 8,5 km med båt och premiärturen med det första bergmaterialet kommer att avgå runt årsskiftet. På så sätt sparas över 50 000 lastbilstransporter. En båttransport motsvarar cirka 125 lastbilstransporter.

– Genom att använda båt för transport kan många lastbilstransporter sparas genom Stockholms city och det möjliggör dessutom att vi kan återanvända bergmaterial som utfyllnad i stadsutvecklingsprojektet Norra Djurgårdsstaden. Bergmaterial är ett mycket användbart material när staden växer. Genom det här samarbetet minskar vi både klimatpåverkan och återvinner material lokalt i Stockholm, säger Fredrik Bergman genomförandechef i Norra Djurgårdsstaden.

– Det är ett känsligt läge på Blasieholmen och det finns inte heller snabb och bra access till större vägar, som på de flesta andra ställen där vi bygger. Därför har vi jobbat länge för att få till en lösning där bergmassorna lastas på pråm istället, säger Andreas Burghauser, projektchef för tunnelbanan till Södermalm.


Norra Djurgårdsstadens arbete med återvinning av bergmaterial
Så här långt har stadsutvecklingsprojektet Norra Djurgårdsstaden hanterat ca 700 000 ton massor på platsen, vilket har sparat ca 100 000 transporter med tung trafik.

Norra Djurgårdsstaden ska bli fossilfritt 2030. Det innebär att stadsutvecklingsprojektet ställer upp krav, följer upp, söker samarbeten och driver innovationsprojekt inom flera olika områden, detta för att kunna utveckla och bygga hållbara och resurseffektiva lösningar. Det gäller även i hanteringen av bergmaterial. Staden arbetar aktivt med återanvändning och har till 100 procent fortlöpande under åren återanvänt berg från projekt inom Norra Djurgårdsstaden för byggnation av nya gator. Staden samordnar och medverkar också till återanvändning av schaktmassor och kan i dagsläget uppvisa cirka 30-35 procent återanvändning av massor i Norra Djurgårdsstaden som annars skulle gå till deponi.


Källa: Stockholms stad


Skriv ut



\
"Optimerad logistik kan öka den producerbara tiden med upp till 15 procent", säger Rasmus Gardahl.

Ny satsning på bygglogistik går som tåget – Lambertsson blir en partner genom hela byggprocessen

Lambertsson förvärvade i våras delar av logistikföretaget Servistik. Responsen från byggbranschen har varit över förväntan och de första...

Läs mer
Stationsområdet vid Härnevi skolväg/Köpmanvägen/Stationsvägen , skapad av CF Møller Architects.

Så kan Bro stationsområde se ut i framtiden

Bro växer med fler invånare samtidigt som planerna på 15-minuterstrafik utvecklas....

Läs mer


Peab Asfalt lägger asfalt med 96 procent cirkulära material

Genom att ta tillvara överskottsmassor från infrastrukturprojekt i Sundsvall som annars...

Läs mer
Christopher Jennebo, planerare på Ledningsnät Vatten och avlopp.

Mängden fett i avloppsledningarna ökar risken för vattenskador

Såväl antalet invånare som mängden serveringar i Örebro stad har blivit...

Läs mer

AF Bygg Syd moderniserar avloppsreningsverk i Vänersborg

AF Bygg Syd ska bygga nya bassänger och byggnader samt bygga om, renovera och modernisera den befintliga anläggningen för att klara de framtida reningskraven

AF Bygg Syd, dotterbolag i AF Gruppen, har tilldelats uppdraget att bygga till och modernisera...

Läs mer
Förhoppningen är att det ska bli enklare att uppföra laddningspunkter för elbilar med Lantmäteriets nya tolkning.

Enklare för samfälligheter som vill installera laddningspunkter för elbilar

Det ökade intresset för elbilar gör behovet av bra laddningsmöjligheter till en...

Läs mer


Innovativa tankstationer rullas ut i hela Sverige – sparar tid och utsläpp

Det har nu gått två år sedan Sveriges första mobila tankstation för...

Läs mer
M/S Silvia.

Fatsighetsbolag möjliggör eldriven båtpendling för boende

Den 26 oktober startar Nackalinjen, en eldriven pendelbåtlinje mellan Nacka och centrala...

Läs mer
Tunnelborr.

NCC bygger tunnel för skyfall i Köpenhamn

NCC i konsortium med SMET har fått i uppdrag att bygga en 1,3 kilometer lång tunnel...

Läs mer
Göteborg utvecklar stationsområdet. Bild från stadsutvecklingsprogrammet (bilden är en illustration).

FOJAB tävlar med Cobe om stationsbyggnad i Göteborg

Hur den nya stationsbyggnaden Mittuppgången på Göteborg Central ska se ut avgö...

Läs mer
Sävenäs tågdepå.

Skanska bygger ut tågdepån vid Sävenäs i Göteborg

Skanska har fått i uppdrag av Västtrafik och Jernhusen att bygga ut tågdepån...

Läs mer
Eitech har erhållit uppdraget att ansvara för installationer av tekniska system när Trafikverket moderniserar Tingstadstunneln både in- och utvändigt med start våren 2022

Eitech ansvarar för installationerna av tekniska system i moderniseringen av Tingstadstunneln

Eitech har av SICE Nordics erhållit uppdraget att ansvara för installationer av tekniska...

Läs mer


Mest lästa



























Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se